Het is weer de tijd van het jaar dat onze mailbox en sociale media uitpuilt met talloze kerstboodschappen. Hoewel wij hier vaak maar weinig aandacht aan besteden, viel gisteren ons oog toch op een wel heel opmerkelijke kerstboodschap. In een open brief roepen vijf Belgische CEO’s de consument op om stil te staan bij zijn koopgedrag en “Belgisch te kopen”. Want “Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt”, aldus Wouter Torfs in het Nieuwsblad. Deze oproep doet sterk vermoeden dat onze Belgische webshops een extra boost nodig hebben om het financieel jaar met groene cijfers af te sluiten. Lovenswaardig is de oproep alleszins, maar is het ook correct? Is het de consument die moet veranderen of zijn het de bedrijven die de consument in de (online) kou laten staan? 

 

Een Belgische Bol.com of Zalando bestaat niet

Dat de Belg onze webshops niet echt smaakt, hoeft niet te verbazen. Professor Paul De Grauwe schreef een jaar geleden al over de rigiditeit van distributiesystemen en het gebrek aan flexibiliteit bij onze retailers. In tegenstelling tot onze buurlanden heeft men in België het potentieel van e-commerce steeds onderschat. Deze gap werd dankbaar ingevuld door bedrijven als Bol.com, Zalando en Amazon, waardoor de ruimte voor nieuwe (Belgische) initiatieven steeds kleiner wordt. Met andere woorden men heeft de kaas van het brood laten eten.

Bovendien beseft de doorsnee online shopper niet eens welke webshops al dan niet Belgisch zijn. De oorsprong van de webshop is niet echt top of mind wanneer je online winkelt. De beste webshops doen er net alles aan om een couleur locale te veinzen, met een .be-url. Het is dus zeker niet zo dat de Belg niet Belgisch wil kopen, maar het is voorlopig nog wachten op de Belgische initiatieven zoals Bol.com of Zalando.

 

Waar zitten de pijnpunten?

We schreven het eerder al. De stap zetten richting e-commerce en omnichannel hoeft niet complex, tijdsintensief of geldrovend te zijn. De sleutel tot succes schuilt in het bepalen van de juiste strategie en het maken van effectieve keuzes voor je bedrijf. Het gebrek hieraan is de achilleshiel van onze Belgische webshops. Maar er is zeker nog potentieel. De consument is steeds meer op zoek naar meerwaarde en authenticiteit. Uitpakken met een lokaal aanbod, een authentiek verhaal en persoonlijke service kan het tij doen keren voor de sector. Bovendien kan het slim inzetten van technologie zoals AI (Artificial Intelligence) en big data eveneens het verschil maken. Inspelen op het morele plichtsbesef van de Belgische consument zal dus niet helpen. Concrete actie wel.

 

De sprong vooruit?

Met Yarlini willen we af van het calimerocomplex rond onze Belgische webshops. Durven  innoveren en ambitie tonen, is de enige weg vooruit. De consument komt dan vanzelf wel terug, ook zonder aangepraat schuldgevoel. De stap zetten richting e-commerce en omnichannel is nodig. Maar dat het geen evidentie is, beseffen wij ook. Daarom organiseert Yarlini de driedaagse opleiding: Go Omnichannel. Na deze interactieve workshop heb je een compleet beeld van customer journey en ontdek je hoe je de klant naar jouw webshop kan begeleiden.

Schrijf je in voor 7 januari en geniet van 20% korting met deze kortingscode: DIGITAL2017*

Ik kijk er alvast naar uit!

handtekening-An

*Korting geldig na inschrijving en betaling – t.e.m. 07/01/2018