Het perfecte kerstcadeau. Voor sommigen is het de grootste hersenbreker, voor anderen pure fun. Meestal heb je als ondernemer tijdens de feestdagen wel wat anders aan je hoofd. Eindejaarsadministratie, de boekhouding afsluiten, rapporten analyseren, de financiële balans opmaken, enzoverder. Vervelend? Zeker! Maar nodig? Absoluut! Want dergelijke formaliteiten geven je inzicht in wat het afgelopen jaar goed en minder verliep. Bovendien is deze informatie nodig om je ambities voor 2018 neer te pennen en om het nieuwe jaar met een schone lei te starten. Wij helpen je alvast met de voorbereidingen om zo je onderneming future proof te maken!

 

Stel een concrete strategie op

Het opstellen van een bedrijfsstrategie begint met het nodige denkwerk. Wat wil je realiseren in 2018? Hoe wil je dit aanpakken? Welke middelen ga je inzetten? Welke deadline heb je voor ogen?…  Maak je doelstellingen zo concreet mogelijk en hang er KPI’s aan vast. Zo vermijd je dat je ambities en voornemens in het luchtledige eindigen. Stel vervolgens je prioriteiten. Wat is er belangrijk maar niet dringend? Belangrijk en héél dringend? Niet belangrijk en ook niet dringend? Prioritiseer en focus om je doel niet uit het oog te verliezen. Maak tenslotte een planning op volgens de gestelde doelen en prioriteiten.

 

Wees flexibel

Wees wel bewust dat je planning en strategie waarschijnlijk niet van a tot z zal nageleefd worden zoals je in gedachte had. Want een grote nieuwe klant, onverwacht personeelsverloop of een nieuwe technologie zullen je plannen waarschijnlijk dwarsbomen. En dat is ook niet erg. Want om je onderneming future proof te maken, is snelle strategische bijsturing noodzakelijk.

 

Focus op je onderscheidend vermogen

Anders en uniek zijn betekent dat je op zoek moet gaan naar iets dat je onderscheidt van je concurrenten. En dat verschil hoeft niet product-gerelateerd te zijn. Er zijn veel manieren om je onderneming, merk of product er uit te laten springen. Het geheim is om het relevante verschil te vinden en dit als voordeel voor je klant te presenteren. Verder moet op consistente wijze in alle mogelijke communicatie dat relevante verschil en klantvoordeel naar voren komen en keer op keer worden benadrukt. Onbekend maakt namelijk onbemind.

 

Digitaliseer, digitaliseer, digitaliseer

We zetten het niet voor niets drie keer in deze titel. In de bedrijfsstrategie van onze Vlaamse KMO’s wordt nog steeds te weinig rekening gehouden met de digitalisering, omnichannel en e-commerce. Nochtans brengt de digitalisering heel wat voordelen met zich mee. We denken bijvoorbeeld aan klantenbinding, operational excellence en automatisering van processen. Bovendien is de consument al massaal op de digitale trein gesprongen. Achterblijven is dus geen optie!

 

Hulp nodig?

Natuurlijk is het opstellen van een strategie makkelijker gezegd dan gedaan. Dat beseffen wij ook. Daarom organiseert Yarlini op 8 januari een InspiratieBOOST in het teken van de 1-pagina strategie. Samen met collega ondernemers begeleiden we jou bij het opstellen van jouw bedrijfsstrategie in de vorm van een A4. Zo helpen we jou om 2018 stevig in te zetten en je onderneming klaar te stomen voor de toekomst!

Ik kijk er alvast naar uit!

handtekening-An

PS: Heb jij andere topics die je graag aangepakt ziet en waarbij je samen wilt sparren, contacteer me gerust.