Bij veel bedrijven zorgt de coronacrisis voor een ‘cut’ in het marketingbudget. Natuurlijk heeft de lockdown een onmiddellijk effect op je sales.  Je vraagt je af of je targets nog haalbaar zijn? Op welke manier je je geplande omzetten nog zal halen? Wat met je marketing-en salesteam?

Marketing én sales dragen direct bij aan het bedrijfsresultaat.

Plots worden Google Adwords of FaceBook Campagnes stopgezet om de kosten te drukken…begrijpelijk maar wat is het effect hiervan?

Vergis je niet…marketing speelt een enorme belangrijke rol in het falen of slagen van je herstelplan en het welslagen van je sales.

Visibiliteit, branding en positionering winnen meer en meer aan belang en zijn noodzakelijk om te overleven.

Zet de klok daarom niet stil want rendement op brandingcampagnes en trafiek naar websites met conversie bouw je op en neemt tijd in beslag. Daar schuilt een prominent gevaar.

En daarom staan we even stil hoe je dit doelgericht kan aanpakken. Op welke manier kan je dit omzeilen met een verminderd budget zonder je lange termijn strategie in gevaar te brengen?

Recycleer

Het recyclen van oude content is een handige strategie. Traditionele media doen dat ook regelmatig. Neem die oude content, pas aan, actualiseer en bekijk je statistieken. Bekijk ook je content die in het verleden goed scoorde en hergebruik. Mits kleine aanpassingen zal je verbaasd staan hoe actueel sommige content nog is. Vergeet niet dat het geheugen van bijvoorbeeld je websitebezoekers kort is. Immers, wie weet nog welke blogpost je vorig jaar hebt gepubliceerd?

Werk met generalisten

De 80/20 regel gaat altijd en overal op. Dat geldt ook voor de online marketing specialisten die je inhuurt. Vaak heb je maar 20% van hun kennis of tijd nodig voor 80% van het resultaat. Je hoeft dus niet alles zelf te weten over alle domeinen van online marketing (campagne management, e-mail, SEO, SEA, Copywriting, Marketing Automation) of daarvoor full time specialisten in te huren. Een goede allrounder haalt ook makkelijk 80% resultaat en ze zijn bovendien hands-on en pragmatisch. Minder ballast met een lagere tijdsinvestering dus.

Onderhandel

Krimpende budgetten voor marketing heeft zijn effect op online marketing specialisten, agencies en bureau’s. De concurrentie op de markt stijgt. Uiteindelijk betekent dit voor jou meer onderhandelruimte. Herbekijk de inhoud en voorwaarden. Ga naar de essentie en verwijder de ballast die je geld kost. Let op voor de ‘korting’specialisten die enkel hun omzetten op peil willen houden.

Pak je leadgeneratie aan

Events en andere manieren om persoonlijk contact te leggen met potentiële klanten zullen nog wel een tijdje moeilijk blijven. Daarom moeten we creatief zijn met tools en technologie en doelgericht focussen op de juiste doelgroep, ook via de online kanalen.  Wil je succes oogsten met je marketing en inzetten op leadgeneration, conversie en automation, dan moet je een doordacht plan van aanpak opstellen.  Geen losse flodders of plik plok aanpak!

Dikwijls is met een paar heel eenvoudige optimalisatie-ingrepen een serieuze structurele verbetering mogelijk. Bekijk je marketingplan eens en concretiseer. Als je hiervoor wilt sparren, concrete tips en bijsturing wilt over wat en hoe je dit aanpakt, neem contact met me op. Vanuit mijn praktijkervaring deel ik mijn inzichten en zet ik jou op weg.

Crisis als inspiratie voor verandering

Het zijn onverwacht serieus veranderende tijden en je visie op rendabiliteit en ambities komt zwaar onder druk te staan. Door creatief en scherp om te gaan met deze nieuwe situatie zie je misschien andere manieren van werken of een nieuwe manier van het inzetten van je marketing en sales. Je wordt gedwongen om uit je comfortzone te komen en nieuwe dingen te leren. Neem even afstand en bekijk de zaken in zijn totaliteit. Geef jezelf en je team even tijd en reageer niet krampachtig op deze situatie want uiteindelijk zal dit jou als ondernemer alsook je team sterker maken en verder brengen.

En tot slot: doe niet mee aan paniekvoetbal! Denk ook in de nieuwe situatie nooit op korte ad hoc termijn want anders schiet je losse flodders en moet je na de crisis terug van nul af aan beginnen.

Geen plikplok maar een doordacht 360° graden aanpak stuurt je bedrijf naar een succesvolle toekomstgerichte onderneming.

Wil je een klankbord en ervaren gids in dit veranderingstraject, dan ben je bij mij aan het juiste adres….Yarlini, jouw partner in ambitie.