Coaching behoort onlosmakelijk tot het nieuwe leiderschap. Een coachende houding zorgt ervoor dat je medewerkers zelfstandig hun werk kunnen doen, zich toch gesteund voelen en steeds progressie maken. Maar coachend participatief leiderschap wordt in de praktijk nogal eens onderschat. Heel wat managers blijven in de oude top-down patronen hangen, waarmee precies het tegendeel wordt bereikt van wat de bedoeling is. Als leidinggevende met je dus eerst het coachingsvak eigen zien te maken om dan succesvol de stap naar coachend participatief leiderschap te kunnen zetten. Hoe je daar nu concreet aan begint?  Je leest het hier.

 

Coaching ≠ coachend participatief leiderschap

Laat ons eerst even een misverstand uit de wereld helpen. Coachend participatief leiderschap is niet hetzelfde als coaching. Bij coaching worden mensen begeleid om te leren en op die manier tot betere prestaties te komen, terwijl leiderschap vooral draait om het behalen ven de vooropgestelde doelen en resultaten. Coachend participatief leiderschap combineert beiden, waarbij zowel de prestaties als de persoonlijke ontwikkeling voorop staan. Je medewerkers worden op die manier geprikkeld om in actie te komen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Een heel ander verhaal dus dan puur instructies geven en verwachten dat deze klakkeloos worden uitgevoerd.

Hieronder vind je vier tips om zelf aan de slag te gaan

 

1. Plan ambitieuze doelstellingen

Plan ambitieuze doelstellingen in samenwerking met de betrokkenen en communiceer duidelijk over jouw verwachtingen. Duidelijke en heldere communicatie vanuit jou als leidinggevende is de basis van een goed werkend team. Praat over de doelen die gesteld zijn, maar ook over de verwachtingen die je van elk teamlid hebt zodat iedereen in het team weet wat zijn/haar rol is. Zorg wel dat je dit doet in samenwerking met de betrokkenen zodat ook iedereen erin gelooft en ziet dat het doel haalbaar is.

 

2. Investeer in relaties

Een team creëren is zeer belangrijk. Investeer daarom in goede relaties met de groep maar ook met de mensen onderling. Belangrijk is dat je regelmatig luistert naar je medewerkers. Je hoeft geen uren bij elkaar te zitten, geregeld 10 minuten kan genoeg zijn. Maar in die 10 minuten moet je wel echt luisteren. Durf doorvragen en stel daarbij open vragen, zoals: wat zijn jouw uitdagingen van het moment? Wat zou jouw oplossing zijn? Zo voelt de medewerker zich gezien en gehoord. Daarmee vergroot je de betrokkenheid en zorg je dat mensen zelf met ideeën komen.

 

3. Maak je medewerker bewust van “the bigger picture”

Bij zelforganisatie moet je zorgen dat je medewerkers steeds het grotere plaatje begrijpen. Wat doen we? Waarom doen we het? Wat is er voor nodig om dat goed te doen? Met welke stakeholders hebben we te maken? Wat is jouw bijdrage erin? Het maakt hun werk leuker en interessanter, en het maakt dat ze in staat zijn de verantwoordelijkheid te nemen. Als ze weten wat er speelt, kunnen ze meedenken. Er is wel wat voor nodig, namelijk dat je transparant bent en voor hun mening open staat. Je moet niet voor commentaar en alternatieve oplossingen van de medewerkers weglopen. Zo gebruik je optimaal de collectieve intelligentie van de organisatie.

 

4. Zorg voor feedback en leermogelijkheden

Na het gehele proces is het tijd voor feedback. Welke doelen hebben we wel gehaald en welke niet. Waarom hebben we die niet gehaald en wat hebben we hiervan geleerd? Hierdoor weet je voor de volgende keer wat wel en wat niet te doen. Coachend participatief leiderschap is gericht op het goed presteren én ontwikkelen van je medewerkers. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Bij de start kan het een even aftasten of geworstel zijn om je medewerkers zo motiverend aan te sturen. Toch is het dé manier, nu en de toekomst! Uiteindelijk is coachend participatief leidinggeven leuker voor je medewerkers én voor jezelf.

 

Hoe ver sta jij?

Hopelijk heb je er iets van opgestoken! Heb je nood aan concrete begeleiding om jouw coachende zelf te ontdekken en te ontwikkelen? In onze zomerse workshop “Inspirerend en coachend leiderschap”:

  • leer je hoe je de motivatie en competenties van medewerkers bewust kan versterken.
  • ontdek je hoe je in elke situatie de meest gepaste leiderschapsstijl in kan zetten, zodat je medewerker leert en groeit.
  • oefen je uitgebreid cruciale vaardigheden in leidinggeven, zoals coachen, confronteren, instructies geven, motiveren, doorvragen, ècht luisteren, feedback geven en taken en verantwoordelijkheden delegeren.

Meer informatie en inschrijven, kan hier.

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An