Content marketing zit duidelijk in de lift als alternatief voor de klassieke reclamecampagnes.

Veel bedrijven zetten –uit gewoonte- nog teveel in op klassieke campagnes zoals print, radio of televisie. Dit vraagt dikwijls grote budgetten maar wat is de return? Moeilijk meetbaar. Met Yarlini hebben we die analyse al langer gemaakt en zetten we, met kennis van zaken, zelf met een beperkt budget een aantal campagnes in de markt. Daarom geloof ik steevast in ‘content marketing’.

Een advertentie is in your face. Content marketing is subtieler, persoonlijker en op termijn dus ook geloofwaardiger. Je deelt informatie, je deelt je expertise, je deelt je kennis.

Als groeicoach de ideale marketingstrategie. Reclame is als een verkeersdrempel: vervelend en of je wilt of niet, je moet erover. Om zichtbaarheid en merkbekendheid te creëren, hebben advertenties en spotjes op radio of tv nog altijd hun nut maar enkel hierop inzetten is niet slim.

Oordeel zelf

Om ondernemers te inspireren en te informeren, is content marketing het uitgelezen instrument. Content marketing is subtieler, persoonlijker en op termijn dus ook geloofwaardiger.  Bovendien kies je zelf wat en wanneer je wil lezen én leren uit een online artikel.

Het medium

Als je aan content marketing wil doen moet je met een aantal dingen rekening houden.  Belangrijk is dat je jouw doelgroep(en) zeer goed kent. Wie zijn ze? Wat zijn hun interesses? Welke kanalen gebruiken ze om hen te informeren etc. Kortom, je moet aanwezig zijn daar waar je doelgroep aanwezig is én met de juiste content. Daar moet je op inspelen.

Met Yarlini breng ik verhalen die de ondernemersspirit verder aanwakkeren, maar ook met heel concrete tips en tricks die hen helpen om (betere) ondernemers te worden. 

Geduld en langetermijndenken

Content marketing vraagt ook geduld. Het is langetermijndenken. Je mag van één artikel geen wonderen verwachten op korte termijn. Om duurzame resultaten te boeken moet zoiets altijd deel uitmaken van een groter plan met meerdere campagnes.

Ondernemen is heel breed met meerdere domeinen die elk belangrijk zijn om succesvol business te doen. En juist die passie voor ondernemen is mijn drive. Dit is dan ook de verbondenheid tussen mijn ‘klanten’ en mezelf. Ik ben bezeten van ondernemerschap en breng dit gevoel in balans met dynamische ondernemers.

Eerlijk duurt het langst

Je merkt het zelf wel op sociale media. Meer en meer gesponsorde advertenties of artikels van business coaches, team coaches enzovoort enzoverder. Consultancy en coaching zijn booming business maar ondernemers moeten ook beseffen dat veel van deze ‘fake content marketing’ gebaseerd is op lucht, blabla salespraat en valse beloftes. Ik zeg niet dat alle concullega’s dit doen maar het valt me meer en meer op.

Ik bracht het onlangs onder de aandacht in mijn video: stel de juiste vragen bij het eerste contact. Vraag eens hoeveel échte business ervaring, welke referenties of ondernemerservaring de coach zelf heeft…en je zal al heel snel merken dat de ballon in sommige gevallen wel super snel doorprikt wordt. Mijn boodschap bij contentmarketing is dus om eerlijk en authentiek te blijven.

Een one shot, quick win of plikplok aanpak zorgt dikwijls niet voor de gewenste resultaten bij de ondernemer en bovendien blijft hij of zij met frustraties en een financiële kater zitten… zonder beloofd duurzaam resultaat.

Het resultaat

Nog een laatste belangrijke pijler voor succesvolle content marketing is dat bedrijven en organisaties zich bescheiden moeten opstellen. Een te sterke uitdrukkelijke profilering ondermijnt je geloofwaardigheid. Het is een kwestie van een goed evenwicht vinden, nadenken wat je wil bereiken? Waar ligt de focus? Op zichtbaarheid en naamsbekendheid, of op expertise en geloofwaardigheid? Op de korte termijn of op de lange termijn? Wil je duurzaam en succesvol evolueren dan kies je best voor een doordachte onderbouwde aanpak. Het is misschien een iets langere weg maar je zal zien dat de resultaten effectiever zijn en je de ambities succesvol verwezenlijkt.

Als groeicoach en business mentor krijg ik  steevast de vraag ‘zit onze marketing en strategie nu juist?’.  Wel, dat is nu net het fijne aan mijn job, Door mijn jarenlange praktijkervaring behels ik diverse domeinen van innovatie over strategie via marketing naar coaching. En met enige trots durf ik zeggen dat nu net dat het verschil maakt als je met mij in zee gaat.

Om af te ronden, onthoud de wereldwijd erkende headline :’Content is King!’

Altijd.