Ondernemen tijdens de Corona crisis, ik geef toe het zet je tot nadenken en vermoed dat veel ondernemers hierover kopzorgen hebben. De uitspraken van de minister met ‘blijf in uw kot’ klinken logisch maar er is toch een praktische kant aan het verhaal.  Hoe pak je dit aan? Wat kan en wat niet?

Tijdens de afgelopen dagen viel me meteen op hoe zelfstandigen en ondernemers meteen die creatieve ondernemersgeest ontwikkelen om in tijden van crisis het verschil te willen maken. De mogelijkheden om digitaal te gaan worden volop gebruikt: van bloemen bestellen tot gerechten oppikken. De digitale online wereld als mogelijk alternatief.

Thuis werken

Meteen overloop je je mogelijkheden. Wat met die businessmeeting? Hoe geef ik mijn opleidingen zonder fysiek contact? Thuis werken levert je meteen ook een pak tijdwinst op. Geen verplaatsingen in ellenlange files als positief effect.

Ik stel vast dat fysieke meetings makkelijk vervangen kunnen worden door videoconferenties. Laptop openklappen en videocamera aan: een makkie met tools als Zoom en MS Teams.  Normaal gezien ga ik van de ene vergadering naar de andere met een strakke agendaplanning. Nu praten we via een synchrone chat. En ook hier stel ik met plezier vast dat er sneller en efficiënter gecommuniceerd wordt. Alsof alle overbodige informatie plots verdwenen is.

Beslissingen

De digitale switch die veel bedrijfsleiders en managers nu noodgedwongen maken toont op leidinggevend niveau nieuwe evoluties. Je hebt leidinggevenden die dit creatief en voluit omarmen waardoor ze ook beter en opener gaan communiceren. Dit leidt dan weer naar snellere, heldere en daadkrachtige beslissingen.  Deze openheid haalt ook het 1 op 1 fysieke achterkamer effect weg. Nog voordelen? Werknemers die in een meeting minder snel het woord durven nemen zitten nu met een veilige ‘digitale safety zone’ waardoor –hoe gek het ook klinkt- ze makkelijker aan de discussie en besluitvorming deelnemen.

Het menselijk aspect

Tijdens mijn people management sessies is het fysieke persoonlijke contact een belangrijk aandachtspunt. Het zou natuurlijk te gek zijn dat we in deze Corona crisis de gezondheidsrisico’s negeren en toch bij elkaar gaan zitten. Mensen zijn sociale dieren dus het is begrijpelijk dat sommigen morren over het gebrek van ‘mensen zien’. Hier wordt weer creativiteit én leiderschap op de proef gesteld.

Verbondenheid creëer je niet noodzakelijk door elkaar fysiek te zien. Heldere goede communicatie zal zorgen voor een nieuwe vorm van verbondenheid bij leidinggevenden en werknemers.

Benut de vrijgekomen tijd om te werken “aan” je business, jezelf en je team.  Denk na over de strategie van het bedrijf, pas de doelen aan volgens de nieuwe situatie, pas creatieve ingrepen toe om in tijden van crisis de onderneming niet in gevaar te brengen. Het creatieve denkvermogen en ondernemerschap krijgt –noodgedwongen- een boost. Echt leiderschap toont zich net nu in tijden van crisis!

Uiteindelijk zullen échte managers nu communiceren over datgene waarover ze verondersteld zijn te communiceren. Geen dagdagelijkse beslommeringen, maar puur ondernemerschap en de teams aansturen om in moeilijke tijden toegevoegde waarde te creëren. Zeker in crisistijden worden teams versterkt: we vechten immers met zijn allen tegen die éne Corona vijand. Verbondenheid dus.

Na de crisis

Neem de koe bij de horens! Door vandaag stappen te zetten naar een digitale shift om het hoofd te bieden aan de veranderende situatie kunnen we al deze stappen en acties ook nu al beginnen analyseren: wat werkt goed of slecht? Wat zijn de voor en nadelen? Kunnen we deze strategie verder doortrekken als de crisis bedwongen is? Wie weet stellen we vast dat werknemers –doordat ze hun tijd anders invullen door van thuis te werken- productiever zijn of beter presteren? Het zijn allemaal elementen die meegenomen worden als bijsturing van een toekomstgerichte ondernemersstrategie.

Als bedrijfsleiders en managers deze Corona situatie zien als de mogelijkheid om nieuwe technieken en strategieën uit te testen dan is dit wellicht een stap naar innovatie van de bestaande bedrijfsstructuur. Oude gewoontes en spelregels worden immer onder de loep gelegd, nieuwe regels worden ingevoerd. Het labo-effect.

En hier ga ik nu het zinnetje gebruiken: ‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’. Hou die positieve vibe in moeilijke tijden vast en bekijk het als een opportuniteit. De sociale contacten zullen zich automatisch herstellen als de crisis bezworen is en de digitale wereld maakt voluit haar intrede. Het ondernemerschap wordt nu zwaar op de proef gesteld maar met z’n allen gaan we hier sterker uit komen. Met meer verbondenheid, zelfzekerheid en inzichten.

Dat is nu net het mooie aan ondernemen.

Met Yarlini geloven we rotsvast in het 360°verhaal, online en offline zijn met elkaar verbonden en versterken elkaar. Ook wij hebben de laatste maanden veel stappen gezet naar de online wereld: met video, interactiviteit en opleidingen via webinars.

Graag nodig ik jullie uit om ook mee te stappen in dit verhaal.

De richting van de wind kan je niet wijzigen maar wel de stand van je zeilen. Benut de vrijgekomen tijd om te werken “aan” je business, jezelf en je team in al zijn facetten.

Hulp nodig, contacteer me via info@yarlini.be