Deeleconomie is aan een steile opmars bezig. Van het delen van auto’s en samenhuizen tot het delen van kennis, gereedschap, infrastructuur, parkeerplaatsen… In zowat alle domeinen van ons privé- en werkleven is het vandaag mogelijk om kennis, producten of ruimte te delen met anderen. Maar delen is niet enkel een sympathiek tijdverdrijf. Achter de huidige deeltrend schuilt een vernieuwend maatschappelijk en economisch model, gebaseerd op evenwaardige samenwerking tussen consumenten en bedrijven. Benieuwd wat deze deeleconomie nu juist inhoudt? Je leest het hier.

 

Wat houdt de deeleconomie in?

De deeleconomie in de ruime zin van het woord bestaat uit decentrale netwerken en marktplaatsen die de waarde van onderbenutte goederen en diensten ontsluiten door vraag en aanbod direct bij elkaar te brengen, zonder institutionele tussenpersonen. Denk bijvoorbeeld aan het onderling lenen en huren van goederen via Peerby, zonder tussenkomst van een bouwmarkt; of aan het afnemen van een rit via Uber, zonder tussenkomst van een taxicentrale.

Eigenlijk is dat principe van ruilen en onderling diensten aanbieden zo oud als de straat, zeker in arbeidersmiddens en bij mensen met een migratieachtergrond. Maar het alomtegenwoordige internet maakt de opmars van allerlei online deelplatformen nu veel makkelijker dan ooit. Maar het succes van deze platformen is diepgaander dan enkel het gebruiksgemak…

 

Van bezit naar toegang

De deeleconomie is niet gebaseerd op bezit, maar op (gedeelde) toegang. Dit concept komt tot uiting in autodeelplatformen als Blablacar en Snappcar. Anders dan vroeger is de auto voor veel mensen geen statussymbool meer, maar een functioneel apparaat, dat aardig wat kosten met zich meebrengt. Je auto delen en dus ook de kosten delen, is dus voor heel wat mensen een veel interessanter alternatief.

Maar behalve toegang tot producten, biedt de deeleconomie ook toegang tot mensen of vaardigheden. Zo verbindt Deelkelder.nl mensen met dezelfde hobby’s met elkaar. Op zakelijk gebied is Seats2meet actief met het verbinden van sociaal kapitaal, locaties en professionals. Via het platform Floow2 kunnen bedrijven en instellingen onderling materiaal, diensten, faciliteiten en medewerkers delen.

 

Geen producten maar ervaringen

Bedrijven uit de deeleconomie spelen daarnaast in op consumenten die hun geld liever aan ervaringen besteden dan aan spullen. Deze consumenten zijn op zoek naar een persoonlijke benadering, die ze bijvoorbeeld vinden bij Airbnb. In plaats van een onpersoonlijke hotelkamer, reserveren zij via deze dienst een verblijf bij iemand thuis.

Dat deze aanpak werkt, blijkt uit de cijfers die Airbnb laat zien. Op het platform bieden particulieren inmiddels meer dan 2 miljoen accommodaties aan, in 34.000 steden verspreid over meer dan 191 landen en dit zonder zelf enig vastgoed in bezit te hebben.

 

Vertrouwen door het peer-to-peer-reputatiesysteem

Op deelplatformen, zoals Airbnb en Uber komen gelijkgestemden op basis van gedeelde interesses en waardes samen. Zij begrijpen hoe ze elkaar door te delen verder kunnen helpen. De werking van dit soort deelplatformen is gebaseerd op vertrouwen en transparantie.

Zo schrijven mensen die een kamer huren via Airbnb na afloop van hun verblijf een review over de kwaliteit van hun verblijf en hun gastheer. Die doet vervolgens hetzelfde voor zijn gast. Zo kunnen verhuurders zien of de vreemdeling die ze over een paar weken in hun huis verwelkomen wel betrouwbaar is. Huurders kunnen op hun beurt bekijken of het huis inderdaad zo schoon is als de verhuurder beweert. Zo krijgt de deeleconomie het voor elkaar dat mensen volslagen vreemden, die ze nooit fysiek hebben gezien of gesproken, vertrouwen. Dit vertrouwen geeft deze bedrijven een autoriteitspositie.

 

Iets voor jouw business?

Het centrale idee achter de deeleconomie is eenvoudig: waarde creëren voor je klant en je klant mee opnemen als partner in je businessmodel.  Het principe achter deze deeleconomie kan dus interessant zijn voor elke business.

Benieuwd hoe jij het innovatieve karakter van de deeleconomie kan toepassen in jouw business? Laat het me zeker weten! Als groeicoach en business mentor sta ik jou graag bij met raad en daad!

 

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An