Vandaag stellen veel ondernemers zich de vraag of het zinvol is om te investeren in digitale marketingcampagnes.

Bij het bekijken van lagere omzetcijfers, de onzekerheid van economische groei en de lange termijn onzekerheid door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus ontstaat er twijfel om te investeren of budgetten te besteden. In veel gevallen een logische maar volgens mij foute reflex.

Niemand weet hoelang deze coronacrisis zal duren, het is een plots veranderende wereld met onduidelijkheid. Dit vraagt voor een nieuwe aanpak en snel aanpassende strategie.

Digitalisering?

De uitdaging vandaag: hoe kunnen ondernemers hun producten of diensten aan de man brengen tijdens deze ‘lockdown’? Eén van de basisvoorwaarden om te investeren in marketing is immer dat je ‘product’ beschikbaar moet zijn. Dat de klant dit kan kopen en aanschaffen.

Wat stellen we vast door deze coronacrisis? Dat digitalisering de volgende stap heeft gezet, noodgedwongen maar wel belangrijk als strategie op lange termijn.

Bedrijven die vandaag niet online aanwezig zijn via een website, webshop of social media zijn nu écht afgesloten van de wereld. Corona is een duidelijke wake-up call voor bedrijven die geen digitaal aanbod hebben of weigerachtig stonden ten opzichte van de online digitalisering.

Nu als ondernemer digitale marketing stop zetten vraagt om moeilijkheden bij de heropstart na de crisis.

De geschiedenis heeft ons geleerd dat tijdens crisissen de klanten hun gedrag aanpassen maar anderzijds meer oog hebben voor klantenbindingen.

Als een merk of onderneming echter niet meer top of mind is, dan kan dit na de crisis de fatale genadeslag zijn.

Bedrijven die meer inzetten op digitale marketing tijdens een crisis zullen betere resultaten boeken erna. Ik verwijs hiervoor naar dezelfde logica in de advertentiewereld. Daaruit blijkt dat bedrijven die bleven adverteren tijdens crisis of recessie hun verkoop, marktaandeel en winst zagen stijgen tijdens en ook na de recessie.

Optimaliseren

In functie van lagere omzet is optimaliseren de eerste reflex voor ondernemers. Dit klopt, maar op vlak van marketing is dit geen goede beslissing. Je sluit immers je etalage waardoor een potentiële klant je niet meer ziet of opmerkt.

Hoe meer je je zichtbaar maakt in tijden van crisis, hoe meer je blijft opvallen. Een extra voordeel is dat je trouwens minder concurrentie hebt én veel digitale campagnes kosten nu minder per klik… net omdat er velen zijn die niet meer investeren. Grijp dus de mogelijkheden die gecreëerd worden door ondernemers die het omgekeerde doen!

Nu je marktaandeel vergroten om na de crisis te bestendigen. Een aangepaste Corona groeistrategie die ervoor zorgt dat het vertrouwen in deze ondernemingen trouwens bevestigd wordt want ze ‘blijven niet bij de pakken’ zitten en stralen daardoor ‘zekerheid, vertrouwen en slagkracht’ uit.

We hebben tijd

Werknemers, klanten, ondernemers werken van thuis uit. Digitaal. De eerste cijfers bewijzen het: we surfen massaal op het internet.

Als onderneming moet je dus van je laten horen, communiceren en bereikbaar blijven. Blijf top of mind of verstevig je positie! Misschien levert dit niet meteen verkoop op, want de crisisonzekerheid houdt dit tegen, maar je verstevigt wel je positie.

Content met betrokkenheid is nu zeer belangrijk. Iedereen zit thuis en wil sterke content, personaliseer, actualiseer. Mensen hebben nu ze thuis zitten daar meer oog voor.

Hou je Google Analytics in de gaten en projecteer die op de ‘voor’ corona crisis. Welke veranderingen zie je? Wanneer zijn de drukke momenten? Je zal nu al een verandering opmerken in het surfgedrag van de mensen.

e-Commerce

Het is nu tijd om in te zetten op je producten die je digitaal kan aanbieden. Deze transformatie moet je snel doorvoeren tijdens de Corona economische luwte. Er is tijd om deze digitale switch te maken en je bent geen sitting duck die afwacht of de steun maatregelen van de overheid je erdoor zullen sleuren. Je neemt immers zélf het initiatief en past je business strategie aan. Gebruik dus de crisis om je te ‘heruitvinden’.

Jij bent aan zet. Waar wacht je op?

Als expert in digitale transformatie kan ik je begeleiden, adviseren of je sparringpartner zijn. Het fijne tijdens deze social distancing is nu net dat je mij digitaal en online kan bereiken. Contacteer me via info@yarlini.be en ik zal je gids zijn in deze Corona tijden.