Ik hoor het veel, ondernemers die dolgraag willen weten hoe ze (blijven) groeien. Het is een algemene vraag die ik meestal beantwoord met de volgende opmerking: ‘Groeien doe je door te werken aan je business, door op tijd te vernieuwen, efficiënt te werken en je klant meerwaarde te bieden’. De eerste reacties zijn dan vragen of dit technologisch moet zijn of de bedenking dat dit alleen voor de grote ondernemingen is weggelegd. Niets is minder waar!

Ik ben ervan overtuigd dat technologische innovatie voor élke onderneming mogelijk is, ook als je een kleiner budget hebt.

Doe het niet alleen

Als kleine ondernemer ben je vaak geneigd om de kosten te drukken door alles zelf te doen. Zelf bestellingen klaarmaken, facturen opstellen, de boekhouding doen, een website in elkaar boksen…. In vele gevallen zorgt dit voor gebrek aan de juiste focus, inefficiëntie, tijdverlies of minder goede service voor je klanten. Eigenlijk ben je helemaal niet bezig met je corebusiness of daar waar jij als ondernemer échte meerwaarde kan bieden.

Er bestaan nogal wat goedkope en geautomatiseerde boekhoudprogramma’s en tools die deze werklast wegnemen. Je website of social media kan je gerust uitbesteden door een expert-freelancer in te schakelen. Hou jezelf een spiegel voor! Het is belangrijk te beseffen wat je eigen sterktes zijn en te overwegen om zaken waar je minder goed in bent uit handen te geven. Zo win je veel tijd en kan je je focussen op je corebusiness.

Netwerken

Activeer je netwerk. Je moet jezelf niet verdiepen in technologische snufjes. Veel ondernemers zijn bezig met de nieuwste technologie en willen maar al te graag hun diensten aanbieden. Kom uit je ivoren toren en ga naar hen op zoek. Analyseer je netwerk en praat met andere ondernemers of zij iemand kennen voor je specifieke behoeftes. Je netwerk activeren vraag weinig moeite en geeft dikwijls een onverwachte output.

Laat start-ups je inspireren

Leer uit de successen en fouten van anderen. Het warm water uitvinden is in vele gevallen niet de juiste weg en vraagt heel wat inspanningen. Laat je inspireren door start-ups. In de krant, vakmagazines of online vind je ongetwijfeld artikels over innovatieve start-ups. Het is belangrijk om hun verhaal te kennen. Waarom hen niet contacteren? Leer uit hun verhaal. Je moet niet klakkeloos kopiëren maar wie weet kan je elkaar inspireren of komt er een interessante samenwerking uit voort.

Klanten zijn goud waard

Luister naar je klanten! Zij hebben al vertrouwen in je gesteld en zijn een belangrijke bron van informatie over je eigen business. Luister goed naar hen en zij zullen met plezier vertellen wat ze willen. Door je klanten te betrekken in jouw verhaal geef je hen het gevoel van persoonlijke binding en opvolging. Een voorstel van een klant kan je aan het denken zetten over de mogelijkheden voor vernieuwing.

Vragen kost niets

Er is niets fout met externe hulp vragen. Ondernemers die verder willen gaan in nieuwe businessmodellen en innovaties kunnen heel wat hindernissen tegenkomen.  Voor algemene analyses of ondersteuning is een samenwerking met scholen, universiteiten of onderzoeksinstellingen een budgetvriendelijke piste. Praktijk is voor hen immers een belangrijke schakel en op die manier krijg je tijdelijk extra handen.

Ook andere ondernemers kunnen je al een heel eind op weg helpen maar denk verder, ruimer… en durf beroep doen op een ervaren sparring partner die als klankbord meer diepgang kan bieden, je ideeën kritisch aftoetst en écht inspireert. Als gids kunnen zij het innovatietraject samen met jou doorlopen, uitwerken en bijsturen waar nodig.

Spreid je vleugels

Opsluiten in je bedrijf is geen goede keuze. Ik blijf het herhalen: kom buiten. Netwerk. Spreek af. Begeef je op plekken waar gelijkgestemde ondernemers vertoeven. Starten als ondernemer was al een sprong in het onzekere, maar dat is nog maar het begin. Als je écht wil blijven vernieuwen en groeien, moet je uit je comfortzone komen. Kijk om je heen voor inspiratie en ga op zoek naar andere ondernemers om partnerschappen op te zetten.

Heb jij ambities & wil je innoveren? Wens jij advies van iemand die je helpt dit concreet te verwezenlijken? Is al die nieuwe technologie chinees voor jou of weet je niet waar beginnen? Dan is #Yarlini jouw ideale partner. Mijn missie en liefde voor ondernemen spitst zich net toe op het inspireren, begeleiden en innoveren van ondernemingen. Laten we kennismaken via een eenvoudige click an@yarlini.be

Als je mijn tips goed hebt gelezen is dit je eerste stap naar innovatie: praat met inspirerende ondernemers.

Ik ben er klaar voor en jij?