Voorkom het vertrek van je medewerkers.

In huidige tijden maken we allerlei ‘machtsverschuivingen’ mee. Zo ook op de arbeidsmarkt. Van werkgever naar werknemer. Met een goed draaiende economie en de groei is het tekort aan goed geschoold personeel meer merkbaar dan ooit. De uitdaging voor ondernemers is goede mensen vinden én ze aan boord houden. Een hele uitdaging. Op basis van mijn analyses en jarenlange ervaring som ik een aantal redenen op waarmee je best rekening houdt.

Geen passie  

Een baan voor het leven bij dezelfde werkgever? Dat bestaat dikwijls niet meer. Al helemaal niet voor generatie Z. Steeds vaker gaan werknemers op zoek naar een heel ander werk omdat ze het besef krijgen dat ze dit werk niet meer tot hun pensioen willen doen of omdat hun hart niet meer bij het werk ligt.

Geen doorgroeimogelijkheden

Geëngageerde en gepassioneerde medewerkers zijn vaak leergierig en willen nieuwe dingen leren. Krijgen ze die gelegenheid of kansen niet bij jou? Dan gaan ze op zoek naar een werkgever die dat wel biedt. Hou in de gaten waar hun ambities liggen, speel erop in en geef hen perspectief.

Weinig waardering, feedback en beloning

Gezien en gehoord worden is voor veel werknemers veel belangrijker dan geld en dikwijls zit het in details. Erkenning, waardering voor het werk dat ze leveren, een compliment of schouderklopje. Het heeft te maken met ‘oprechte’ aandacht. Werknemers worden graag als mens gewaardeerd. Krijgt iemand onvoldoende aandacht, dan is vertrek een stap dichterbij. De menselijke waarderingsfactor dus.

Hoge werkdruk

Af en toe overwerken in een branche? Dat is logisch. Maar wanneer er structureel een beroep wordt gedaan op de vrije tijd van werknemers, dan raakt de balans tussen werk en privé verstoord. Bovendien verliest een werknemer motivatie door de niet-aflatende stroom aan werk dat door te weinig mensen moet worden gedaan. Overwerken verstoort vaak de privé-balans en toch al drukke familieagenda van werknemers. Een verstoorde privéplanning zorgt voor ergernis.

Onduidelijke verwachtingen

Wat verwacht een werkgever van een werknemer? Wat is zijn of haar rol binnen het bedrijf? Wanneer moet hij/zij bijspringen in een andere afdeling? Eén woord: duidelijkheid, geen warrig verhaal vol verwarrende omschrijvingen die soms goed bedoeld zijn. Door duidelijke afspraken te maken is het voor een werknemer helder wat van hem verwacht wordt. En dat werkt een stuk prettiger.

Flexibiliteit

Of het nu gaat om minder vakantie nemen omdat de collega’s eerst waren, het opnemen van vrije dagen en overuren of een bezoek aan de tandarts: een werknemer is vaak gebonden aan de openingstijden van een winkel. Moet een werknemer altijd rekening houden met de strenge eisen van een werkgever? Rekening houden met winkels, post –en bankkantoren en andere factoren is hiervan een onderdeel. Er is altijd wel een andere werkgever die hier anders over denkt en soepeler mee omgaat.

Slechte relatie met leidinggevende

Respectvolle omgang en open communicatie. Dat zijn de twee belangrijkste pijlers voor een goede relatie tussen werkgever en werknemer. Waardering voor elkaars standpunten waarin zaken benoemd kunnen worden zorgen voor een goede arbeidsrelatie. De houding van ‘ik ben de baas’ en jij ‘bent maar een werknemer’ is niet meer van deze tijd en werkt averechts.

Geen teamgeest

Is het team geen geoliede machine? Loopt een collega de kantjes ervan af? Of is juist iemand heel dominant? Wanneer een werknemer daar dagelijks mee te maken heeft, zonder dat wordt ingegrepen, dan verdwijnt de loyaliteit en de arbeidsvreugde. Pik deze signalen op, luister naar hen maar zorg ervoor dat je niet de fulltime psycholoog gaat worden. Grijp tijdig en gepast in.

Te weinig toekomstsperspectief

Vrijwel alle werknemers zoeken een vorm van zekerheid. Wanneer een bedrijf niet stabiel is of hierover slecht communiceert, dan sluipt de twijfel binnen en  zal een werknemer kiezen voor een bedrijf dat meer zekerheid biedt. Werknemers houden niet van jobhoppen omdat het bedrijf zwalpt en geen duidelijke strategie heeft.

Meedenken  

De meest waardevolle medewerkers zijn de geëngageerde medewerkers. Zij stellen nieuwe ideeën voor, komen met suggesties en denken mee. Met deze ideeën moet dan ook wel iets gedaan worden. Als niemand luistert, stijgt de frustratie en denken ze na om het bedrijf te verlaten bij de eerste beste kans.

Als je als ondernemer genoeg ‘gezond verstand’ hebt dan weet je dat deze opsomming klopt maar het gebeurt vaak dat door de werkdruk en focus op succes deze toch eenvoudige tips genegeerd worden.

Als business sparringpartner breng ik dit in kaart en detecteer problemen, verzuchtingen en stel concrete oplossingen voor. Succes hangt onder andere af van tevreden werknemers en een gezond team. De menselijke factor in je bedrijf is dus niet te onderschatten.

Wil ook jij een luisterend oor en iemand die mee voordenkt met jou in je bedrijf?

Contacteer me an@yarlini.be