De traditionele marketing (het pushen van reclame via bijvoorbeeld tv, advertenties,…) werkt niet meer. Of is toch heel wat minder efficiënt. Consumenten gaan zelf actief op zoek naar een product of dienst. Hun tocht begint vaak bij een zoekopdracht in Google. Daar informeren ze zich over jouw product én je concurrenten. In deze nieuwe realiteit is het jouw taak niet om niet alleen prospecten te vinden, maar vooral om ervoor te zorgen dat prospecten jou vinden. En net daarom is Inbound Marketing zo belangrijk! Deze holistische strategie zorgt voor meer leads door meer bezoekers naar je website te trekken en hen te capteren met content. En het levert ook echt op, want 92,7% van de bedrijven zien een stijging inzake lead generatie. Hoog tijd dus om er zelf mee aan de slag te gaan!


Wat is Inbound Marketing?

Met Inbound Marketing zorg je zelf voor een grote instroom van bezoekers die je kan converteren naar klanten. Hoe werkt dat? Maak van je website een magneet. Zorg dat prospecten jou vinden met goede content op maat van de interesses van je prospecten. Optimaliseer die content (SEO) en promoot ze actief op  je (social media) kanalen. Op je website activeer je vervolgens je prospecten met aanbiedingen (via call-to-actions en landingspagina’s). Zo bouw je een vertrouwensrelatie op en zal je sneller van een prospect een klant kunnen maken. Inbound Marketing  werkt volgens vier stappen: Attract, Convert, Close en Delight.

 

1. Attract – zorg voor een goede en kwalitatieve instroom

Het posten van een pak willekeurige blogs gaat jouw business niet op de (juiste) kaart zetten. Zo werkt het niet. Jouw content moet de meest prangende vragen en problemen van je (potentiële) klanten beantwoorden. Daarom is het, in eerste instantie, belangrijk jouw ideale klant in kaart te brengen. Dat kan aan de hand van een buyer persona –  een fictieve persoon, maar door hem heel concreet te maken met specifieke karakteristieken komt hij tot leven als een typische klant van je bedrijf.

Zodra je de doelen en uitdagingen van je buyer persona’s begrijpt, kun je content gaan maken die echt resoneert. Relevante topics identificeer je door keyword-onderzoek: waar zoeken je buyer persona’s naar en waar wil je zelf op ranken? Belangrijke bronnen zijn verder internetfora, populair industrienieuws en niet te vergeten je customer- en salesafdeling. Zij weten als geen ander welke vragen het meest gesteld worden door prospects en klanten.

 

2. Convert – maak leads van je bezoekers

Op je website activeer je vervolgens je prospecten met aanbiedingen. Bezoekers laten graag hun gegevens na voor relevante content (whitepapers, ebooks, checklists …). Hiervoor gebruik je technieken als call-to-actions (CTA) en geoptimaliseerde landingspagina’s. Er zijn 4 vragen die je bezoeker meteen beantwoord wilt zien als hij of zij op je landingspagina terecht komt.

  1. Wat is de aanbieding?
  2. Wat is mijn voordeel?
  3. Waarom heb ik dit nu nodig?
  4. Hoe kan ik dit krijgen?

Gebruik deze lijst om elke pagina af te checken voor je publiceert, en ga pas live als je ogenblikkelijk de antwoorden vindt. Na jouw CTA op je landingspagina komt de bezoeker idealiter terecht op een bedankpagina. Op de bedankpagina bied je weer nieuwe content aan die prospects helpt om een volgende stap in het aankooppad te zetten. Dit is een conversieproces.

 

3. Close – haal klanten uit je leads

Feit: 73% van alle B2B-leads zijn niet klaar om te kopen. Dit betekent dat ze perfect goede leads zijn, maar er nog niet aan toe zijn om een aankoopbeslissing te maken. Jouw taak is je klanten door jouw funnel te leiden. E-mail is in deze fase een belangrijke tool. Stuur je leads gepersonaliseerde e-mails waarin je ze steeds meer leert over het onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn (lead nurturing). Iedere mail bouwt het vertrouwen verder op en geeft je de mogelijkheid om je leads verder te kwalificeren. Wie opent de mails, wie klikt door, welke pagina’s worden bekeken? Leads die klaar zijn voor een salesgesprek aligneer je met je salesteam. Overloop samen met hen de informatie die je over deze leads hebt verzameld, zodat zij effectievere gesprekken kunnen voeren.

 

4. Delight – blijf investeren in je relatie

Ook nadat iemand klant is geworden, is het belangrijk te blijven investeren in de relatie. Ook daarmee onderscheidt Inbound Marketing zich van traditionele marketing. Het is een langetermijnstrategie. Het kost veel meer geld om van iemand een nieuwe klant te maken dan een bestaande klant bij je te houden. Wanneer je bestaande klanten behulpzame content en interacties blijft bieden, kunnen ze extra producten of diensten afnemen. Of zullen ze je bedrijf met plezier aanbevelen in hun netwerk. Zo komen weer nieuwe bezoekers naar je website en begint de hele methodologie van voren af aan.

 

Ben jij er al mee bezig?

Inbound Marketing geeft jou de mogelijkheid om jouw marketing zelf in handen te nemen. Er zijn diverse elementen die je nodig hebt om effectieve, digitale marketingcampagnes uit te rollen. Wie het totale plaatje begrijpt, kan van bij de start een uitstekend ecosysteem uitbouwen. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw inbound marketingstrategie? Laat het me gerust weten. Als groeicoach en business mentor, met meer dan 20 jaar ervaring in business development, sales, marketing en omnichannel/e-commerce, sta ik jou graag bij met raad en daad!

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An