Een succesvolle onderneming uitbouwen, gebeurt niet van de ene dag op de andere. Tijdens de weg die je als ondernemer aflegt, zal je al snel merken dat je verschillende fases door moet, vooraleer je jezelf een gevestigde waarde mag noemen. Bij elke fase horen andere pijnpunten, uitdagingen en kantelmomenten. Deze kantelmomenten zetten aan tot reflectie om van daaruit te groeien als ondernemer. Wij nemen je alvast mee doorheen de verschillende fases en kantelementen in de levenscyclus van het ondernemerschap.

 

Start-up fase

Het woord zegt het zelf, als start-up ben je vanuit je passie, drive en goesting je eigen onderneming gestart. Deze opstart gaat gepaard met heel wat verantwoordelijkheden. Je moet talloze beslissingen nemen en tegelijkertijd vervul je allerlei werkzaamheden en rollen om je zaak draaiende te houden. Bovendien ben je nog steeds op zoek naar een pasklaar businessmodel voor jouw onderneming.

Rollencrisis

In de start-up fase werk je als ondernemer hard om je ambities en dromen waar te maken, maar jammer genoeg staat de workload vaak niet in evenwicht met het rendement. Bovendien staan de boeken op het einde van de maand bij velen in het rood. Waarschijnlijk omdat je je financiële reserve hebt overschat en omdat je het juiste businessmodel nog niet hebt gevonden. Bovendien vraagt het uitvoeren van (bijna) alle werkzaamheden veel tijd en energie, waardoor je amper nog tijd voor jezelf over houdt. Dat werkt uiteraard frustrerend en demotiverend. Het is net daarom dat 1 op 5 startende ondernemingen de eerste levensjaren niet doorstaan.

Focus

Daarom doe je er goed aan even te pauzeren en alles in vraag te stellen. Waar wil je naartoe? Wat is je idee of businessmodel? Wie zijn je concurrenten? Wat heb je nodig om nog beter te doen dan vandaag? Het komt er dan op aan de juiste keuzes te maken en doelgericht te focussen. Zo is het belangrijk aandacht te besteden aan het uitwerken van een businessplan, het doordacht plannen van je marktintroductie en het uitbouwen van een loyaal klantenbestand. Hoe dat nu concreet doet, kom je te weten in ons BUILDERSgroeitraject!

 

Uitbreidingsfase

Je hebt de eerste fase van het ondernemen doorstaan. Je hebt een businessmodel gevonden dat werkt en de zaken lopen goed. Zo goed zelfs dat je diverse werkzaamheden uit handen moet geven. Het aanwerven van personeel en de daarmee gepaarde uitbreiding van de organisatie is kenmerkend voor deze voor deze fase. Deze uitbreiding brengt heel wat uitdagingen met zich mee.

Professionaliseren

Zo is het verder professionaliseren en het vinden van de juiste balans tussen wat je zelf doet en wat je uit handen geeft, geen evidentie. Effectief management kan enkel bereikt worden door een goede coördinatie en samenstelling van het juiste team. Hier knelt vaak het schoentje. Bovendien bestaat de uitdaging er in om nieuwe manieren te vinden om klanten tevreden te houden zodat ze blijven terugkeren. Want in dit snel veranderende landschap moet je jezelf steeds heruitvinden om concurrentieel te blijven.

Delegeren

De oplossing schuilt voornamelijk in het delegeren van je verantwoordelijkheden. Zo hou je tijd over om te focussen op wat echt belangrijk is, namelijk je meerwaarde als ondernemer. Versterk daarom je managementteam en creëer een duidelijke hiërarchie om de productiviteit van je organisatie te verhogen. Tracht bovendien ook nieuwe business- en sales modellen te ontwikkelen om concurrentie voor te blijven. In ons POTENTIALgroeitraject zetten we samen concrete stappen om dit kantelmoment te doorstaan.

 

Optimalisatiefase

In de optimalisatiefase ben je als ondernemer goed op dreef. De ambities zijn groot, maar de bedrijfsstructuur werkt tegen. De solide en bureaucratische organisatiestructuur remt groei en verandering af en brengt de ambitie van agility in gevaar. Zo dreig je in no-time voorbij gestreefd te worden door de concurrentie.

Verandering

Groei kan in deze fase enkel verwezenlijkt worden door de samenstelling van team van A-spelers en door verandering te managen. Verandering brengen is geen makkelijke opdracht, want als mensen ergens een hekel aan hebben, dan zijn het wel ingrijpende veranderingen. De uitdaging bestaat er dus in om een draagvlak te creëren op de werkvloer, zodat verandermanagement kan aarden. Bovendien zit de concurrentie niet stil en er is dus geen plaats voor passiviteit.

Coördinatie

Om weerstand op verandering te vermijden, is een goede communicatiestrategie en coördinatie van essentieel belang. Tracht daarom de transformatie zoveel mogelijk te kaderen. Betrek je werknemers bij de transformatie en stimuleer het intrapreneurship. Probeer ook nieuwe klanten aan te trekken door nieuwe markten op te zoeken. En zoek bovendien naar nieuwe mogelijkheden om nieuwe en relevante producten te introduceren op je bestaande markt. Als ondernemer op kruissnelheid kan je ook dit kantelement doorstaan in ons BOOSTERgroeitraject.

 

Expansiefase

Als ondernemer in de expansiefase draait je bedrijf succesvol op volle toeren en leidt ondertussen ook zichzelf. De dagelijkse stress van het ondernemen wordt door anderen gedragen. In deze fase moeten ondernemers beslissen of ze verder gaan met nieuwe uitdagingen op persoonlijk, business en intellectueel vlak of kiezen voor een exit.

Routine

Terwijl in de beginfase van het ondernemen alles spannend is, wordt nu alles routine. Een gevaarlijke houding, zeker in dit snel veranderende landschap waar je snel achterhaald kan zijn. De uitdaging is te blijven denken zoals een start-up en nieuwe opportuniteiten zoeken om je plaats op de markt te behouden.

Creativiteit

In ons EXPONENTIALgroeitraject brengen we deze ondernemers terug naar het creatieve en vernieuwende van de startersfase. Met als doel, de onderneming de status van game changer te geven.

 

Waar sta jij in de cyclus?

Hopelijk heb je er iets van opgestoken. Maar heb je vragen of zit je vast in een bepaalde fase en heb je hulp nodig jouw kantelmomenten te doorstaan? Met andere woorden, wil jij jouw ondernemerschap boosten? Laat het ons zeker weten, we helpen je graag verder in een van onze groeitrajecten!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An

PS: Ik gaf mijn visie op ondernemerschap ook in MT-magazine. Lees het hier