Zaak succesvol opgestart? Gefeliciteerd! Dan heb je al een aantal hordes genomen: een uitgewerkt businessplan, een betrouwbare boekhouder en een gat in de markt voor je onderneming. Maar ook als je al een stap verder staat, blijven de uitdagingen komen. Zo staan groei-kmo’s, vooral binnen de klassieke productie en dienstverlening, voor verschillende nieuwe uitdagingen.

Strategie bijsturen

De eerste en belangrijkste uitdaging voor groei-kmo’s is een duidelijke doelgerichte strategie uitwerken. Enerzijds moet het bedrijf in staat zijn zich aan snel veranderende marktomstandigheden aan te passen en anderzijds moet het duurzame groei op lange termijn mogelijk maken. Die strategische vraagstukken worden echter vaak verwaarloosd, omdat de corebusiness en de operationele, dagdagelijkse taken alle aandacht opeisen. Kmo’s die willen groeien, moeten regelmatig op de pauzeknop durven duwen en even afstand nemen. Stilstaan om hun strategie en cultuur, die toch het DNA van hun bedrijf vormt, volledig te evalueren, bijsturen en herschrijven in functie van die duurzame groei.

Innovatie en creativiteit

Ik blijf het herhalen. Kmo’s die willen groeien moeten inzetten op creativiteit, innovatieve producten, diensten én moeten die vervolgens met maximaal effect op de markt brengen. Die inzet op innovatie vormt trouwens een uitdaging op zich. Ook hier moet je jezelf als bedrijf en ondernemer continue in vraag stellen.

Werknemers houden

Een bijzonder actuele uitdaging waar heel wat groei-kmo’s voor staan, is het rekruteren en behouden van ondernemende medewerkers. Nieuwe medewerkers geven extra zuurstof en inzichten. Helaas is er krapte op de arbeidsmarkt, er zijn heel wat knelpuntberoepen …  En als je dan medewerkers vindt die passen binnen die je cultuur en strategie, moet je ze ook nog zien te houden. Dat vraagt met andere woorden niet alleen om de juiste marketing, maar een uitgekiend HR-beleid dat volledig op die strategie is afgesteld.

Financieel management

Ook het financieel beleid heeft een nieuwe groeibenadering nodig. Kmo’s die groeien, moeten van een puur boekhoudkundige opvolging kunnen overschakelen naar een echt proactief, financieel managementbeleid. Je moet dus aandacht hebben voor het financieren van investeringen en voor een gezonde cashflow wat niet evident is als je niet veel winst maakt. Voor heel wat bedrijven vormt dat financieel beleid een belemmering, die hen niet zelden in de problemen brengt.

Bestel en ontvang efficiënt je geld

Een ander pijnpunt is het Value chain management (het order-to-cash-proces). Het hele verhaal van het binnenkomen van de order over de verwerking ervan tot het moment dat het geld op de rekening komt is essentieel. Heel wat bedrijven die groeien worstelen met het order-to-cash verhaal waardoor ze geneigd zijn dit proces te gaan automatiseren via ERP-pakketten. Op zich niets mis mee, maar bezint eer ge begint. Beter is eerst na te denken waar je naartoe wilt, wat de structuur van je organisatie is, welke processen en procedure er zijn of ontbreken…kortom, breng je organisatie eerst duidelijk in kaart en kijk welke noden en behoeften er zijn. Op deze manier krijg je een duidelijk beeld welk pakket best bij jou past en kun je een goede keuze maken van met welke partner je in zee gaat.

Want vergis je niet, de implementatie van een ERP-pakket is doorgaans complex en vraagt extra tijd en energie bovenop de dagdagelijkse activiteiten, waardoor heel wat groeiende bedrijven er over struikelen.

Stel jezelf in vraag

Naast de organisatorische uitdagingen voor de groei-kmo spelen de persoonlijke problemen zeer zeker ook een rol. Zo spelen managementcompetenties in een competitieve en complexe omgeving een steeds belangrijker rol. Een gemiddelde Belgische ondernemer werkt 55 uur per week, acht op de tien van hen ’s avonds en vier op de tien altijd in het weekend. Dat eist z’n tol in focus, aandacht en management.

Als zaakvoerder moet je voortdurend werken aan je managementcompetenties en ervoor zorgen dat je scherp blijft.

Veel bedrijfsleiders van groei-Kmo’s beschouwen hun onderneming als een kind dat ze hebben zien geboren worden en opgroeien. Net zoals bij kinderen opvoeden is het heel moeilijk om daar de slechte kanten van onder ogen te (willen) zien. Heel wat zaakvoerders doen daarom zelfs het omgekeerde en verkiezen confirmation bias, waarbij ze alleen waarde hechten aan informatie die hun gelijk bevestigt. Tip? Wil je echt vooruit, sta dan open voor kritiek, stel jezelf intensief in vraag en laat de dagelijkse beslommeringen hierbij even voor wat ze zijn.

Als groeicoach en business mentor bekijk ik een groei-Kmo vanuit een vogelperspectief. Ik cirkel boven het bedrijf en bekijk alle pijn -en verbeterpunten. . Ik luister, analyseer en werk beproefde strategieën uit om zo die doorstart te geven met echte duurzame resultaten. Daarna leer ik diezelfde houding aan de bedrijfsleider of managers… en natuurlijk hou ik nog een oogje in het zeil met mijn nazorg.

Met Yarlini volg ik nauwgezet de nieuwste businessevoluties en luister ik naar de noden, vragen en twijfels van ondernemers. Ik ben aanwezig in heel wat netwerken en hou van de dynamiek, kruisbestuiving en interactie met ambitieuze ondernemers. Het is nét die input die zorgt voor onze vernieuwende strategie. Niet de zoveelste business coach met torenhoge beloftes.

Ik sta voor duurzaam resultaat. Mijn belofte is dat ik eerst het DNA en de structuur van jouw onderneming in mij opneem zodat je garantie hebt op meer succes en logischerwijze ook hogere winsten. Bezint eer ge begint, immers bij het bouwen van een huis start je toch ook met de funderingen?

Heb ook jij ambitie en wil je voordenken, laat ons dan kennismaken met 1 simpele ‘click’.  Een verkennend eerste gesprek, vrijblijvend, waarbij ik aandachtig naar je luister.

Het begin van een mooie toekomst, innovatie en groei!