Hoe kan ik je problemen oplossen? Tijdens mijn vele gesprekken met ondernemers krijg ik inzicht in hun problemen en beslommeringen waar ze wakker van liggen.

‘Of ik oplossingen kan aanreiken met Yarlini?’

Natuurlijk!  Ik lijst even de meest vernoemde problemen op en geef je alvast enkele tips…

Te weinig tijd voor strategie & innovatie.

Als ondernemer moet je je bedrijf op een authentieke unieke manier in de markt zetten om competitief te blijven. En natuurlijk moet je een duidelijke langetermijnvisie en –strategie hebben. Dat zijn je bedrijfsdoelen.

Nogal wat ondernemers beseffen dat, maar nemen dikwijls geen tijd om te werken aan hun bedrijf, om na te denken over hun strategie, visie en innovatie op lange termijn of om opleidingen te volgen. Korte termijn problemen en dagdagelijkse issues nemen de bovenhand. Geen tijd nemen zorgt er natuurlijk voor dat je dit steeds weer opschuift naar ‘later’.

TIP: Plan bewust tijd in om na te denken over je strategie en innovatie. Anders komt het er toch niet van! Brainstorm over nieuwe ideeën en bepaal welke ideeën je gaat uitvoeren en wanneer. Betrek je omgeving hierbij, zoek sparringpartners.

Gebrek aan goed personeel.

Een probleem voor heel veel ondernemers en bedrijven is goed personeel vinden. Als je dan de juiste medewerkers hebt gevonden moet je ze nog in de gaten houden dat ze bij je willen blijven zonder dat de concurrentie ze afsnoept.

TIP:  Investeer in je team. Zorg voor een aangename bedrijfscultuur en blijf investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Een goede bedrijfscultuur zorgt er ook voor dat je team met plezier werkt en een team dat graag werkt presteert beter en levert betere producten, diensten en service af. Vergeet ook niet dat je voor je werknemers het voorbeeld bent! Bewaak en evalueer dus je eigen houding.

Nieuwe klanten vinden.

Je klanten zijn je bron van inkomsten, en meteen ook een grote kopzorg. Nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten behouden… een dagelijkse struggle.

TIP: Verdiep je in je klanten! Ga na waar je klanten zijn. Zijn ze online? Komen ze naar beurzen? Kan je ze ontmoeten op netwerk events? Probeer je klanten zo goed mogelijk te definiëren en in te spelen op hun behoeften. Vergeet niet je bestaande klanten ook in de watten te leggen. Klantvriendelijke opvolging, service en aftersales primeren.

Beter zijn dan de concurrentie.

Veel concurrentie binnen je sector? Kapers op de kust? Nieuwe ondernemers met dezelfde doelen? Dan is het extra belangrijk om je strategie scherp te blijven bijstellen en je onderneming te blijven ontwikkelen. Evalueren en aanpassen is de boodschap.

TIP: Veel concurrentie biedt natuurlijk ook opportuniteiten. Negeer je concurrenten niet en ga na wat ze goed doen. Wees eerlijk voor jezelf en natuurlijk, stel je de vraag hoe kan jij je kan onderscheiden van hen. Speel je sterktes uit en begin niet te kopiëren.

Teveel papierwerk.

Als ondernemer verdrink je vaak in administratie, dikwijls ten koste van “belangrijkere” zaken zoals strategie en innovatie. Hierdoor verlies je de essentie van je zaak uit het oog. Niemand doet administratie graag dus je moet aanvaarden dat dit een ‘noodzakelijk kwaad’ is.

TIP: Uitbesteden als je kan! Bekijk welk deel van je administratie je zelf wenst te doen of moet doen en welk deel je kunt uitbesteden aan externe experts.

Liquiditeit en wanbetalers.

Omzet halen is belangrijk, maar als ondernemer moet je de liquiditeit van je bedrijf nauwgezet monitoren om aan al je lopende betalingsverplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Stress van wanbetalers? Dek jezelf steeds goed in tegen wanbetalers in al je contracten en offertes. Volg wanbetalers goed op want anders kom je misschien zelf nog in de problemen! De energie die wanbetalers opvolgen vraagt en ergernis ervan zorgen voor negatieve energie. Dit knaagt aan je positieve mindset. Probeer die gevoelens te vermijden…

TIP: Bekijk met je boekhouder of administratieve medewerkers hoe je ervoor kunt zorgen dat je liquide middelen voorbereid zijn op uitgaven en reserveer tijdig je geld in een duidelijke planning. Voor je ontvangsten stel je een schema op waarin je bepaalt wanneer je betalingsherinneringen uitstuurt en/of klanten telefonisch op hun verplichtingen wijst. In sommige gevallen is uitbesteden van je facturatie ook een handige en aangewezen techniek.

Tot slot. De eeuwige spanning. Heb je tijdens al dat ondernemen door nog tijd voor je gezin, vrienden en familie? Dat moet!

Behandel je privé agenda zoals je zakelijke agenda. Het kan misschien eigenaardig overkomen maar plaats een voetbalmatch van je zoon of een etentje met je partner ook in je online agenda. Zo krijg je geen conflict tussen privé en business. Uiteindelijk heb jij de regie in handen van je eigen agenda 😉

Met Yarlini geef ik natuurlijk nog meer doelgerichte en strategische oplossingen voor dagelijkse problemen bij ondernemers.

Dit zijn algemene tips waar je hopelijk meteen mee aan de slag kan en je doen nadenken. Geen enkel bedrijf is hetzelfde dus wil je een meer op maat uitgewerkte strategie? Contacteer me op an@yarlini.be en bij een eerste gratis intakegesprek luister ik naar je problemen.