Personal branding, anders gezegd de ontwikkeling van je persoonlijk merk, is niet enkel meer voor popsterren of andere beroemdheden weggelegd. Ook bedrijven en bedrijfsleiders werken hard aan hun (personal) brand en imago. Want alleen als mensen je kennen, je als expert beschouwen en ook sympathie voor je hebben, willen ze met je in zee of een aankoop verrichten. Uiteraard gaat dat niet vanzelf. Om jezelf te branden, gooi je je bescheidenheid maar best overboord. Wat nodig is, is een dosis zelfreflectie, een grote drive om ervoor te gaan en een welomlijnd kader waarbinnen je dat doet. Wij overlopen alvast enkele do’s en dont’s om jezelf als merk te positioneren.

 

Waarom is personal branding belangrijk?

We geloven het graag, maar jammer genoeg verkoopt kwaliteit zichzelf niet. Onderzoek heeft aangetoond dat we bij aankoopbeslissingen 95% van onze intuïtie en slechts 5% van onze ratio gebruiken. Om van prospecten of leads klanten te maken, is de manier waarop jij en je merk overkomen van groot van belang. Je zal dus de nodige energie moeten opbrengen om over jezelf te communiceren en jezelf te promoten. Personal branding kan je daarbij helpen. Door te bouwen aan je personal brand, laat je aan anderen zien wat jou, jouw organisatie of producten bijzonder maakt. Zo trek je de juiste klanten aan waar je ook echt toegevoegde waarde aan kunt leveren. Bovendien kan het je een competitief voordeel geven ten opzichte van jouw concurrenten.

 

Waar draait het om?

Personal branding draait in eerste instantie om authenticiteit en distinctie. Wees jezelf, volg je passie en deel dit ook met anderen. Denk dus goed na over je waarden en normen. Want als je zelf niet weet waarom je doet wat je doet, waarom zou je doelgroep dan bij jou converteren? Ga daarom met jezelf aan tafel zitten en reflecteer over je sterktes en zwaktes. Formuleer jouw verhaal, waar mensen zich mee kunnen identificeren en graag bij willen horen. Als je er zelf niet meteen uitkomt, kan je hier eventueel ook buitenstaanders bij betrekken. Besef wel dat niet iedereen fan van je zal zijn. Zo is zeker niet iedereen fan van Lady Gaga, maar ze is wel een duidelijk persoonlijk merk.

 

Hoe begin je eraan?

Personal branding kent heel wat voor- en tegenstanders. Maar ongeacht de verschillende meningen doen we met z’n allen massaal aan branding. Zelfs zij die het afzweren. Want vanaf het moment dat je een Facebook-account aanmaakt, of Twittert en al zeker wanneer je een eigen blog hebt, doe je aan personal branding. Daarbij komt nog dat je ook offline aan personal branding doet wanneer je een presentatie geeft, discussies voert etc. Daarom doe je er goed aan om bedachtzaam om te springen met je eigen merk. Hier volgen enkele tips.

 

1. Wees geen papegaai

Een vele gemaakte fout is om online enkel als ‘informatie-hub’ te fungeren. Dat betekent dat je enkel  artikels gaat (re)tweeten of content klakkeloos gaat overnemen om zo toch “in de picture” te komen.  Zo val je al snel door de mand. Je doet er dus goed aan om toch steeds de nodige context of een leuke kwinkslag toe te voegen. Merk je een uitspraak op, waarbij er spontaan een reactie in je op komt, wees dan vooral niet bang om deze te delen. Mensen gaan je respecteren voor het delen van een eigen mening, of ze nu akkoord zijn of niet.

 

2. Focus en herhaal

Haal niet meer dan drie waarden uit jouw verhaal en communiceer deze. Dat is het maximum aantal dat mensen kunnen onthouden of associëren met een merk. Jij bent constant bezig met je merk, maar jouw doelgroep niet. Zij zullen dus niet alle boodschappen voortdurend meepikken. Herhaling is daarom belangrijk. Zorg dat je boodschap blijft plakken en doe dit op een consequente manier.

 

3. Ga ook offline te werk

Velen hebben het idee dat netwerk events een excuus zijn om met een oude kennissen opnieuw te ontmoeten en achteraf je prullenbak te vullen met niets-zeggende business cards. Maar met actief netwerken creëer je nog altijd een sterkere persoonlijke band met de persoon in kwestie, dan enkel online netwerken. Tip bij netwerken: Overloop bij je inschrijving zeker eens wie aanwezig zijn en bepaal wie je zéker wil spreken. Zo kan je op een gerichte manier jouw persoonlijke boodschap overbrengen en laat je een goede indruk na.

 

Hoe ver sta jij met je persoonlijk merk?

Door het internet is het nog nooit zo eenvoudig geweest om je naam en je verhaal te delen en daarmee verbindingen te leggen en relaties op te bouwen met anderen. De moeilijkheid schuilt er in dit op een intelligente en distinctieve manier te doen en er jouw (concurrentieel) voordeel mee te halen. En wij kunnen jou daarbij helpen! Schrijf je in voor ons Growthcamp en samen zoeken we uit hoe we jouw personal brand kunnen ontwikkelen en naar een hoger niveau kunnen tillen. 

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An