Je marketingbudget omvat meer dan louter Google of sociale netwerken. In beide gevallen is een slimme doordachte inzet van je marketingbudget noodzakelijk. Het blijft niet bij geld uitgeven aan Google en sociale netwerken want je zal ook aanlopen tegen andere meer onverwachte kosten. Ik merk dat veel start-ups maar ook ervaren ondernemers daar pas achter komen als het te laat is.

Dure marketing?

Met een goed verhaal, een creatieve koopmansgeest, growth-hacking en een gerichte social media-inzet kan je ook zonder een groot budget heel ver komen. Belangrijk is dat je jouw marketingfunnel doordacht opstelt en goed uitwerkt. Dat vraagt investering in een converterende website, goed ingerichte webanalytics, e-mail marketing, marketingtools, marketing automation en landingspagina’s. Je moet ook gerichte advertenties op sociale netwerken inplannen. 

Investeer dus in een goed en degelijk ‘marketing-salesapparaat’. Plan deze investeringskost in je begroting in. Pak dit  1 keer goed aan want je hebt daar de komende jaren veel plezier van.

Doelgroep bereiken.

Een groeiend bedrijf groeit op het binnenhalen van veel nieuwe en waardevolle klanten. En die hebben pas interesse in jou als je doelgroep je voldoende gezien heeft én jij voldoende vertrouwen hebt opgebouwd. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk het juiste bereik op te gaan bouwen en exploiteren.

Om die social media volgers op te bouwen moet je er wel voor zorgen dat je zo snel mogelijk en intensief zichtbaar wordt bij jouw target audience. Uit onderzoek van o.a. Nielsen blijkt dat je klant jouw uiting tussen de 7 en 22 keer gezien moet hebben voor hij (of zij) tot aankoop overgaat. Daarmee begrijp je waarschijnlijk waarom vloggers zoveel vloggen en waarom je steeds weer dezelfde Facebook of LinkedIN advertenties ziet langskomen.

Dynamische website.

Startups en groeibedrijven hebben vaak bij de opstart een eenvoudige website. Een one pager als homepage voldoet in veel gevallen prima. Een brandstory, je propositie, wat testimonials. Antwoorden op veelgestelde vragen en natuurlijk een contactformulier. Daarmee zijn de basics tenminste in orde.

In een latere fase moet je je website echt inzetten en doorontwikkelen. Het wordt de hoeksteen van je marketing-en salesfunnel. Deze moet immers je bezoekers en prospects verleiden om hun e-mail adres achter te laten. En je moet die mensen verleiden om klant te worden….

Je prioriteit moet nu zijn: sales aanslingeren met conversie, marketing automation en een long-term werkende SEO of constentstrategie. Maak van je website dus een verkoopmachine en voorkom dat je blijft hangen op het niveau van een digitale poster.

In house marketing

Marketing wordt steeds belangrijker en complexer. En bij een investering en stevige groeitargets is professionaliseren nodig. Het verdienmodel van  marketingbureaus staat veelal haaks op dat van jou als ondernemer. Zij willen zoveel mogelijk uren verkopen. Maar jij wilt zoveel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk uren. Met een slimme doordachte strategie, budgetplanning, hands-on expertise en eventueel een interne kracht aan te nemen investeer je in je eigen beheersbare marketing. Dikwijls kom je er zo goedkoper vanaf dan een duur betaald bureau in te schakelen.

Contentstrategie

Contentmarketing wordt steeds groter. Zo’n 75% van de marketeers geeft aan significant meer met content marketing te doen. Ook zie je dat de kans om er succesvol mee te zijn toeneemt als je het beter organiseert.

Een uitspraak uit de grote Amerikaanse mediabedrijven: ‘Content is king!’ En dat geldt nu ook in digitale media en marketing.  Content is de motor waarop je website, maar ook je e-mailmarketing en advertenties op sociale media draait. Ook jij ontkomt er dus niet aan en je moet dit een plek te geven in je groeistrategie. Toch verkijken veel ondernemers zich op de hoeveelheid tijd en geld die geïnvesteerd moet worden om een coherent verhaal te brengen. In het voordenken, de creatie, productie van content gaat veel tijd zitten. Er moet niet alleen veel gemaakt worden. Het moet ook vaak en op veel plekken worden gepromoot. Maar optimaliseren is intelligent.

Als ik je de ultieme raad mag geven: maak een globale contentstrategie en planning. Denk na over hoeveel tijd en geld het mag kosten om die (video)content te maken en te promoten. En verkijk je niet op een ‘snel resultaat’ want een goede marketing-sales funnel uitbouwen is vraagt tijd en een uitgekiend termijn plan. Ondanks dat je soms wat goedkope externe oplossingen als shortcut kan nemen, zal je erachter komen dat je best de juiste expertise in huis haalt en dit dus moet begroten. En helaas….. die kun je niet zomaar even snel of goedkoop uit de schoolbanken plukken want je zal op zoek moeten gaan naar een ‘duizendpoot’ met inzicht en ervaring.

Marketing is maar één onderdeel van mijn 360 graden aanpak. Wil je meer weten? Lees meer op deze pagina