Volgens een onderzoek van Unizo heeft ongeveer 80% van de Vlaamse ondernemers al eens producten gekocht op het internet. Dat hoeft niet te verbazen, want e-commerce maakt al gehele tijd deel uit van onze leefwereld. Wel opvallend is dat onder hen slechts 24% een eigen webshop heeft en dus zelf online producten verkoopt. Dat is bijster weinig, zeker wanneer je bedenkt dat e-commerce een goede en relatief goedkope manier is om meer omzet te halen en meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint. Het uitbouwen van een webshop vraagt een sterk idee, een gedreven ondernemer en de nodige kennis. In deze blog overlopen we alvast de basics van een goede webshop.

 

Zorg ervoor dat je webshop in je omnichannel strategie past

Een goede webshop staat eerst en vooral nooit op zichzelf, maar maakt deel uit van een uitgebreide omnichannel strategie. Omnichannel betekent dat je inzet op verschillende kanalen, maar ook dat je al die kanalen zorgvuldig op elkaar afstemt. Of iemand nu een bestelling plaatst via je webshop, via social media de bestelstatus opvraagt of de bestelling ophaalt in een fysieke winkel – de content en de mogelijkheden voor de klant horen gelijk te lopen, zodat hij overal dezelfde merkbeleving krijgt. Door offline en online kanalen te synchroniseren, verschuift de focus van de kostprijs naar het merk en gaat merkloyaliteit een grotere rol spelen. Hoe je jouw webshop in jouw omnichannel strategie kan integreren, kom je hieronder te weten.

 

1. Zorg voor een duidelijke positionering

E-commerce is big business. Dat betekent dat je lang niet de enige speler bent op de e-markt. Om klanten aan te trekken, moet je je dus kunnen onderscheiden van de rest. Stel daarom een goed businessplan op. Wat ga je verkopen? En aan wie? Kies je doelgroep zeker niet te breed. In het begin is het gemakkelijker om je te focussen op een niche, om van daaruit je doelpubliek langzaam aan uit te breiden. Wil je bijvoorbeeld sportkledij verkopen, focus je liever op materiaal voor één sport. Als je die bovendien zelf beoefent, heb je meteen ook een doelpubliek bij je club of community.

 

2. Zoek betrouwbare leveranciers

Met focus op je businessplan moet je op zoek naar leveranciers. Die vind je door contact op te nemen met groothandels, te netwerken, beurzen af te schuimen of online te zoeken naar partners. Benader in het begin beter te veel dan te weinig potentiële leveranciers, zo krijg je een overzicht van de beste prijs en het mooiste aanbod. Je kan opteren voor het aanleggen van een eigen stock om dan zelf de verzending te organiseren of je kan kiezen voor dropshopping. Dat betekent dat je leverancier de bestellingen rechtstreeks naar je klanten zendt. Ga je zelf leveren, sluit dan een deal met een pakjesdienst zoals bpost, UPS, DHL of Sendcloud. Denk dus goed na wat voor jou de beste optie is.

 

3. Kies zorgvuldig je platform

Heb je het logistieke gebeuren volledig in kaart gebracht? Dan is het tijd om je webshop vorm te geven. Heb je reeds een huisstijl, dan is het belangrijk deze door te trekken naar je webshop. Zo creëer je een uniforme beleving voor je klanten. Heb je nog geen huisstijl? Schakel dan een eventueel een grafisch vormgever of webdesigner in. Zo’n professional kan je ook helpen met de technische kant van je webshop. Weet wel dat een op maat gemaakte website kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. Doe je liever alles zelf, maar spreek je geen programmeertaal? Dan kan je je toevlucht nemen tot goedkopere platformen zoals Shopify, Storesquare of Woocommerce. Daarbij huur/koop je een kant-en-klare webwinkel, inclusief betaalsysteem en administratieve hulpmiddelen, die je deels kan personaliseren.

 

4. Besteed aandacht aan je productfoto’s

Productfoto’s zijn zeer belangrijk voor je webwinkel. Een klant kan immers het product niet voelen, ruiken en aanraken. Daarom is het van belang om heldere en scherpe productfoto’s weer te geven. Het belang van productfoto’s wordt vaak onderschat. Je klanten willen precies weten wat je aanbiedt en dus is het aangewezen je product zo goed en zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven. Naast een hogere conversie zorgen goede productfoto’s ook voor minder klachten omdat je klanten precies weten wat ze kunnen verwachten.

 

5. Maak je webshop vindbaar voor prospecten

Live gaan met je webwinkel betekent nog niet dat ze effectief vindbaar is voor potentiële klanten. Optimaliseer daarom je teksten op vlak van SEO of hou een blog bij, zodat je webshop een goede plaats krijgt tussen de zoekresultaten op Google. Tools zoals Google Analytics helpen je om het verkeer bij te houden en tonen je via welke zoektermen of kanalen mensen op je webshop terechtkomen. Je kan geïnteresseerden ook laten inschrijven op een nieuwsbrief, zodat ze interessante aanbiedingen in hun mailbox krijgen.

 

Heb jij aan alles gedacht?

Uit ervaring weet ik dat het opstarten van e-commerce heel wat met zich mee brengt. De opstart is slechts een klein onderdeel van het proces. Eens je live bent, moet je je webshop continu bijsturen en uitzoeken welke methodes nu echt werken en welke niet. Bovendien is ook de markt continu in beweging, wat maakt dat je ook deze veranderingen het hoofd moet bieden. Speel jij ook met het idee om een eigen webshop op te starten, maar weet je niet waaraan te beginnen? Laat het me zeker weten! Als businesscoach en -consultant sta ik jou graag bij met raad en daad!

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An