Bij het inhuren van een consultancy dienst wordt meestal gezocht naar een specialist die veel kennis heeft van de industrie waarin de organisatie actief is. Grote consultancy firma’s hebben in het verleden hun nut bewezen: naast de sector-gebonden ervaring beschikt de expert over de meest prominente en recente kennis uit de industrie waardoor hun inzetbaarheid optimaal benut wordt. Op het eerste zicht geen onlogische keuze tijdens de zoektocht naar een externe consultant, maar is dit steeds de juiste?

De moderne specialist

De moderne specialist weet veel van weinig. Tot nu was dit essentieel om als een expert bestempeld te mogen worden. Meer en meer krijgt men echter het inzicht dat specialist zijn in sommige situaties net nadelig kan zijn. Het nadeel voor de specialist bestaat uit de kans dat je vroeg of laat meer omvattende vraagstukken krijgt voorgelegd die moeten worden benaderd vanuit andere invalshoeken. Hoe ver kom je met een consultant die zijn sterktes bundelt binnen eenzelfde gebied als jij? Inderdaad, niet per se verder.

In welke mate kom je in zulke situaties tot onderscheidende strategieën? Inderdaad, dit is niet per se het geval.

Is het niet juist de kracht om te leren van iemand met een andere insteek in de sector en sector-omgeving? Iemand die met een frisse kijk jouw wereld binnen stapt?

De creatieve generalist als expert

Te vaak worden de creatieve generalisten afgeschreven als diegene die weinig weten van alles. Toch zijn ook zij expert, zijnde in het leggen van linken tussen een veelzijdigheid aan domeinen en het bouwen van bruggen. De snelheid en het gemak waarmee ze zich kunnen inwerken in nieuwe thema’s is ronduit verbluffend. Het is een professional die van vele markten thuis is en die integraal een grote verscheidenheid aan problemen kan aanpakken. Breedte en diepte hoeven elkaar dus niet uit te sluiten. Hun toegevoegde waarde is minstens net zo groot als die van een hoogopgeleide specialist. Kortom, iemand die van aanpakken weet en naadloos strategie, tactiek en operationeel met elkaar verbindt.

specialists-vs-generalists

6 redenen om een generalist bij de arm te nemen 

Naast doorgewinterde specialisten hebben dus ook opgeleide generalisten – met gezond verstand – vele voordelen ten opzichte van business consulting.

  • Ze denken sneller.
    Generalisten hebben een sterk getraind analytisch vermogen omdat ze elke keer opnieuw moeten bedenken hoe iets in elkaar zit. Ze werken hun met gemak in en passen zich aan als geen ander.
  • Ze denken anders.
    In tegenstelling tot specialisten – die vaak binnen hun context blijven – zijn generalisten dwarsdenkers. Ze treden buiten jouw zone, wat leidt tot échte vernieuwende ideeën.
  • Ze confronteren.
    Door zeer eenvoudige vragen te stellen, kunnen generalisten de inefficiënte patronen blootleggen die niemand anders nog waarneemt omwille van een blinde vlek. Back to the basics.
  • Ze staan stil bij het waarom.
    Ze hebben geen andere keuze dan eerst te doorgronden waarover het nu net gaat. In plaats van zich direct uit te spreken over hoe en waarmee, gaan ze eerst op zoek naar het waarom.
  • Ze dagen uit.
    Door hun ervaring uit andere omgevingen zijn ze in staat denkwijzen te volgen die nog geen standaard zijn binnen één bepaalde sector.
  • Ze zijn creatiever.
    Creatievelingen zitten met leerhonger. Ze willen steeds meer en storten zich met volle energie op iets nieuws.

Wees concurrenten te slim af

Een team van gelijkgestemden biedt niet per se een onderscheiden vermogen. Treed buiten jouw en jouw organisatie’s comfortzone. Beperk je niet tot kennis binnen éénzelfde industrie. Ga op zoek naar iemand met een veelzijdige carrière en laat je bijstaan door iemand die je zelf niet kan bijhouden.

Yarlini als generalist en consultant

Met Yarlini neem je een generalist bij de arm. Wij zijn expert in veelzijdige domeinen en beperken ons niet tot één bepaalde sector.  Denken, durven, doen, vernieuwen zijn betekenisvolle woorden die onze interactie bepalen. Wij geloven in “1+1=3”.

Ben je op zoek naar een sparringpartner die jouw blik kan verruimen? Contacteer ons, we leren je graag kennen.