In het voorjaar start VIER met de Leeuwenkuil; een nieuw programma waarbij zowel beginnende als doorwinterde, maar vooral zeer gepassioneerde ondernemers centraal staan. Ondernemers krijgen drie minuten de tijd om hun idee voor te leggen aan de meest ervaren en gerenommeerde zakenmensen van Vlaanderen, die op hun beurt zullen beslissen of zij hun eigen geld willen investeren in het voorgestelde product of dienst. Een meesterlijke pitch is dus van cruciaal belang, want behalve overtuigingskracht zijn ook het businessplan, een duidelijke visie en het financiële voorstel doorslaggevend om hun droom waar te maken.

Maar pitchen, hoe doe je dat nu?

 

Voorbereiding is alles

Het is zeker niet makkelijk om in een aantal minuten uit te leggen waarom iemand met jou in zee moet gaan. Daarom is het zo belangrijk om je pitch nauwgezet voor te bereiden. Wat zeg je? Een bedrijfspitch bestaat typisch uit vier sleutelfactoren.

  • Wat is je waardepropositie? Heb je cijfers die illustreren dat het de moeite waard is?
  • Wie zijn jullie?
  • Waarom zijn jullie de beste personen om dit uit te voeren?
  • Waar sta je vandaag?

 

Kort en bondig

De elevator pitch moet kort zijn  (45 tot 60 seconden en maximaal 250 woorden) en afgestemd worden op op je doelpubliek. Hou je presentatie dus beknopt, maar vooral duidelijk. Bedoeling is dat je in enkele luttele minuten de nieuwsgierigheid van investeerders weet te prikkelen zodat die meer wil weten. Het doel van de elevator pitch is dus niet om iemand te overtuigen of om een product of dienst te verkopen, maar om nieuwsgierigheid op te wekken.

 

Vorm is even belangrijk als inhoud 

De inhoud van je betoog is belangrijk, maar even belangrijk is hoe je dat alles brengt. Dat wordt al eens onderschat. Een aantal zaken heb je minder of niet onder controle. Zo scoren fysiek aantrekkelijke mensen of mensen met een diepere stem beter. Heel wat andere factoren kun je wel controleren. Zo kunnen lachen, een open lichaamshouding – geen gekruiste armen – en naar je publiek toebuigen, bijdragen tot een positievere evaluatie. Het helpt ook je verhaal overtuigend en met passie te brengen. Die factoren dragen bij aan de perceptie van “warme persoon”.

 

Overtuigend van begin tot eind

Een goede pitch weet van begin tot eind te overtuigen. Grijp onmiddellijk de aandacht van je luisteraars en maak je pitch zo tastbaar mogelijk. Investeerders hebben het liefst dat je een prangend probleem aanpakt, dat bovendien zeer herkenbaar is. Je mag in je betoog best creatief te werk gaan, zodat je een blijvende indruk nalaat. Sluit bovendien je pitch af met een duidelijke call-to-action, zoals een vraag. Door te besluiten met een vraag zorg je ervoor dat er geen abrupt einde is en je geeft de ander de mogelijkheid om in te pikken op jouw verhaal.

 

Product van trail en error

Pitchen is een leerproces. Facebook had 200 pitches nodig om geld op te halen, Amazon zelfs 600. Daarom is de raad verder te blijven sleutelen aan je pitch, zelfs na talloze afwijzingen. Hoe dan? Oefenen bij iemand die je eerlijk zijn of haar mening zal geven. Vraag achteraf ook steeds feedback aan je publiek en pas je pitch aan waar nodig.

 

Heb je van het artikel iets opgestoken en ben je benieuwd naar meer? Schrijf je dan hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang onze tips & tricks direct in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An