Het jaar loopt op zijn einde. Hoog tijd dus om de (digitale) resultaten van het afgelopen jaar op te meten, althans de redenering van Gilles De Poorter (Invisible Puppy). Afgelopen week publiceerde De Poorter een beklijvend rapport over de digitale aanpak van onze Vlaamse kmo’s. De hamvraag? Heeft de digitalisering een positief effect op de prestaties van kmo’s? Het antwoord lijkt eenvoudig, maar in realiteit is de vraag stellen vaak een pak makkelijker dan een antwoord vinden. Wij overlopen alvast de meest opvallende resultaten van het onderzoek en geven jou de nodige stof tot nadenken. 

 

70% ziet het aantal klanten stijgen dankzij hun digitale inspanningen

De consument is al lang op de digitale trein gesprongen. In een actiefolder een leuk item gezien? Snel op de website of webshop de cataloog checken. Intussen op Amazon enkele reviews lezen, een vraag stellen over verzending op Facebook, in de winkel gaan testen en met de app bestellen. Voor heel wat kmo’s is kennis en inzicht in deze digitale customer journey en het omnichannel verhaal geen evidentie. De klant in zijn digitale trip begeleiden en kennis van omnichannel kan nochtans het verschil maken of de klant nu bij jou of bij je concurrent zal converteren. Bovendien zorgt een goede service of begeleiding, een gunstig effect op reviews, mond-tot-mondreclame en positieve getuigenissen van tevreden klanten ervoor dat ook potentiële klanten worden aangesproken.

 

Maar slechts 43% heeft een digitaal plan van aanpak

Heel wat kmo’s handelen of communiceren wel digitaal, maar vaak op een ongecontroleerde en ongestructureerde manier. Met andere woorden, zonder een degelijk plan. Nochtans is zo’n plan nodig, want het geeft aan wanneer welk kanaal opvolging nodig heeft, of wanneer er nieuwe content zal verschijnen. Zo laat je frequent van je horen bij je klanten of doelgroep. Het is zeker ook aangewezen om vooraf een aantal KPI’s op te stellen. Want het opmaken van een digitaal plan is irrelevant zonder een concreet en meetbaar doel te definiëren.

 

En bovendien ondervindt 5 op 6 kmo’s problemen of hinder

De wil om te digitaliseren is zeker aanwezig, maar toch ondervinden heel wat kmo’s enige hinder, waardoor het proces eerder traag gaat. Zo geven een aantal kmo’s aan te weinig tijd en te weinig  medewerkers te hebben om volop te digitaliseren. Bovendien zien heel wat medewerkers de digitalisering niet zitten door een gebrek aan kennis en techniek. Nochtans hoeft deze digitalisering niet tijdrovend of arbeidsintensief te zijn. Tenminste, als deze op een efficiënte en effectieve manier gebeurt.

 

Hoe pak je deze digitalisering het best aan?

De stap zetten richting digitalisering en omnichannel is nodig. Maar dat het geen evidentie is, beseffen wij ook. Daarom organiseert Yarlini de driedaagse opleiding: Go Omnichannel. Na deze interactieve workshop heb je zicht op de nieuwste trends en weet je deze toe te passen op jouw bedrijf. Ontdek welke invloed digitalisering heeft op zowel de operationele processen, werknemers, strategie en de ultieme klantenbeleving.

Schrijf je in voor 7 januari en geniet van 20% korting met deze kortingscode: DIGITAL2017*

Ik kijk er alvast naar uit!

handtekening-An

*Korting geldig na inschrijving en betaling – t.e.m. 07/01/2018