De snelle technologische ontwikkelingen hebben steeds meer invloed, zowel voor consumenten als het bedrijfsleven. Ook de klantenrelatie verandert steeds sneller en sneller. We ontkomen niet aan de digitale revolutie, maar het digitale en menselijke zou elkaar niet mogen uitsluiten. Integendeel: het zou elkaar moeten moeten aanvullen en versterken. 

 

Het menselijk aspect als onderscheidend vermogen

Qua logistiek, kostenbesparing en productieprocessen is het logisch dat vele bedrijven geld en energie in digitale aspecten investeren. De schaduwzijde hiervan is dat het belang van menselijk contact hierdoor regelmatig onderschat wordt. In feite zorgt “het menselijke” echter vaak voor het onderscheidend vermogen van een onderneming. Vandaag juist nog meer dan vroeger. De ideale klantenrelatie is echter afhankelijk van dag en situatie. Maatwerk wordt steeds belangrijker, zowel digitaal als bij het menselijk aspect.

 

Elke ondernemer krijgt te maken met klanten

Het verwachtingspatroon van klanten van 5 jaar geleden is veranderd. Door de technologische ontwikkelingen verwacht een klant steeds meer  en beter… mer snelheid en een grotere efficiëntie bij het leveren van een product of dienst én een betere dienstverlening. Bovendien wil de klant ook het klant-gevoel niet kwijt en wil hij niet als een nummertje behandeld worden.

 

Waar maak jij het verschil voor jouw klant? Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Dat is in feite de essentie, en dat is iets wat elke ondernemer zou moeten nastreven.  Geen enkele ondernemer kan het zich permitteren om de menselijke kant te verwaarlozen in de huidige concurrentiestrijd. En al zeker niet in tijden van digitalisering.

Hoe ga jij om met jouw klanten in tijden van technologische groei en digitalisering? Analyseer jij jouw klantenrelatie en doe jij aan zelfreflectie? Wat kan – en moet – er bij jou beter?

Ben jij ook op zoek naar een ideale, digitale levering van  je dienst of product zonder het menselijke te vervangen? Schrijf je dan zeker in voor onze workshop The Experience of the Customer en ontdek hoe kleine ingrepen grote stappen kunnen betekenen in de beleving van jouw klant.

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An