Nu alle cadeaus zijn uitgepakt en de goede voornemens nog vers in het geheugen zitten, is het tijd om weer aan de slag te gaan. Een nieuw jaar betekent nieuwe strategieën en plannen om beter te presteren dan het afgelopen jaar. Vorige week hielpen we jou bij het opstellen van een strategisch businessplan. Deze week ligt onze focus op de marketing. Wie voor 2018 een effectief marketingplan wil opstellen, doet er goed aan eerst naar de marketingtrends te kijken om te zien waar de kansen liggen. We zetten de 5 belangrijkste online marketingtrends voor je op een rij.

 

Personalisatie en authenticiteit

In 2018 zien we één overkoepelende trend: alles op online marketingvlak draait om personalisatie en authenticiteit. Doordat de social media-gebruiker in toenemende mate overspoeld wordt door een tsunami aan content, groeit zijn blinde vlek voor generieke content – zowel in vorm als boodschap. Dat betekent dat  custom-made marketing een steeds prominentere rol zal spelen, maar hoe je dat?

In eerste instantie is het belangrijk om je doelpubliek goed te kennen. Wat interesseert hen? Waar liggen ze van wakker? Zet deze probleemstellingen of onderwerpen om in relevante campagnes of creëer een gepersonaliseerde online ervaring en wordt zo onmisbaar voor je doelpubliek.

 

Videocontent

Een ontwikkeling die we eerder al opmerkten, is de opmars van video en livestreaming.  De verwachting is zelfs dat de komende jaren 80% van de socialmedia-content uit video zal bestaan. Bovendien is videocontent de snelst groeiende advertentievorm van de afgelopen jaren, waardoor videoadvertising stilaan een mainstream tool wordt om te adverteren. Zonder marketingplan en strategie voor video is de consument anno 2018 al snel op je merk ‘uitgekeken’.

Onze tip: gebruik voor je videoadvertising vierkante video’s, deze zorgen namelijk voor 30% meer conversie!

 

Direct klantencontact via chatboxen en WhatsApp

Contact tussen bedrijf en consument moet sneller, directer en laagdrempeliger. Direct chatcontact is daarom ook een van de trends die zich in 2018 verder zal ontwikkelen. Het meest voor de hand liggende tools zijn WhatsApp of chatboxen. Het is dus weinig verrassend dat steeds meer bedrijven overwegen deze tools in te zetten voor bijvoorbeeld communitymanagement of andere vormen van communicatie met klanten. De klant is immers altijd en overal online en verwacht dit ook van de bedrijven bij wie hij producten of diensten afneemt.

Onze tip: WhatsApp of chatboxen zijn nuttige tools, maar hebben vragen ook veel commitment. Je belooft je klant immers altijd beschikbaar of consulteerbaar te zijn. Indien je deze belofte niet kan waarmaken, is het beter je niet aan deze tools te wagen. Een contactformulier zal voor jou dan meer geschikt zijn.

 

Influencer marketing

Influencer marketing is niets nieuws, toch? Desondanks wordt 2018 omschreven als hét jaar van de influencer. Waar merken tot voor kort streden om de grootste influencers, ligt de bal nu bij micro-influencers. Een influencer met miljoenen volgers geeft geen enkele garantie tot conversie. De focus op een micro-influencer met minder, maar voor jouw merk relevante volgers, is daarentegen veel effectiever.

Bovendien wordt in 2018 meer loyaliteit verwacht tussen merken en influencers. Dit betekent dat niet langer per campagne naar influencers wordt gezocht, maar dat een merk twee of drie influencers aan zich bindt, die gedurende een langere periode ingeschakeld worden.

 

Adverteren in Facebook Messenger

Een trend in lijn met deze chat- en messagingontwikkelingen is de mogelijkheid om te adverteren binnen Facebook Messenger. De advertenties zullen verschijnen op de homepage van de apps en in de conversaties zelf. Bezoekers die doorklikken zullen automatisch naar de doelwebsite worden gestuurd, of naar een specifieke conversatie in de app, bijvoorbeeld met de chatbot van een retailer.

De komende maanden zal moeten uitwijzen of dit een effectieve vorm van adverteren blijkt of juist een bron van irritatie binnen een app die tot nu toe altijd communicatie van mens tot mens als hoofddoel heeft gehad. Hoe dan ook: in 2018 niet op appcare inspelen betekent straks een achterstand op de concurrentie.

(Bron: Frankwatching.com)

 

Benieuwd naar meer?

Heb je van het artikel iets opgestoken en ben je benieuwd naar meer marketingtrends? Schrijf je dan hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang onze tips & tricks direct in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An

PS: Heb jij andere topics die je graag aangepakt ziet en waarbij je samen wilt sparren, contacteer me gerust.