Digitale marketing als succesformule tijdens crisissen

Vandaag stellen veel ondernemers zich de vraag of het zinvol is om te investeren in digitale marketingcampagnes.

Bij het bekijken van lagere omzetcijfers, de onzekerheid van economische groei en de lange termijn onzekerheid door onverwachte crisissen ontstaat er twijfel om te investeren of budgetten te besteden. In veel gevallen een logische maar volgens mij foute reflex.

De gevolgen van de coronacrisis blijven nog even duren, het is een plots veranderende wereld met onduidelijkheid. Dit vraagt een nieuwe aanpak en snel aanpassende strategie.

Digitalisering?

De uitdaging vandaag: hoe kunnen ondernemers hun producten of diensten online aan de man brengen? Eén van de basisvoorwaarden om te investeren in marketing is immer dat je ‘product’ beschikbaar moet zijn. Dat de klant dit kan kopen en aanschaffen.

Digitalisering heeft snelle stappen gezet, eerst noodgedwongen maar vandaag wel belangrijk als strategie op lange termijn.

Bedrijven die vandaag niet online aanwezig zijn via een website, webshop of social media zijn nu écht afgesloten van de wereld. Corona was een duidelijke wake-up call voor bedrijven die geen digitaal aanbod hadden of weigerachtig stonden ten opzichte van de online digitalisering.

Als je als ondernemer digitale marketing stop zet tijdens een ‘crisis’ dan is dat om moeilijkheden vragen bij de heropstart na de crisis.

De geschiedenis heeft ons geleerd dat tijdens crisissen de klanten hun gedrag aanpassen maar anderzijds meer oog hebben voor klantenbindingen.

Als een merk of onderneming echter niet meer top of mind is, dan kan dit na de crisis de fatale genadeslag zijn.

Bedrijven die meer inzetten op digitale marketing tijdens een crisis zullen betere resultaten boeken erna. Ik verwijs hiervoor naar dezelfde logica in de advertentiewereld. Daaruit blijkt dat bedrijven die bleven adverteren tijdens crisis of recessie hun verkoop, marktaandeel en winst zagen stijgen tijdens en ook na de recessie.

Optimaliseren

In functie van lagere omzet is optimaliseren de eerste reflex voor ondernemers. Dit klopt, maar op vlak van marketing is dit geen goede beslissing. Je sluit immers je etalage waardoor een potentiële klant je niet meer ziet of opmerkt.

Hoe meer je je zichtbaar maakt in tijden van crisis, hoe meer je blijft opvallen. Een extra voordeel is dat je trouwens minder concurrentie hebt én veel digitale campagnes kosten nu minder per klik… net omdat er velen zijn die niet meer investeren. Grijp dus de mogelijkheden die gecreëerd worden door ondernemers die het omgekeerde doen!

Nu je marktaandeel vergroten om na de crisis te bestendigen. Een aangepaste groeistrategie die ervoor zorgt dat het vertrouwen in deze ondernemingen trouwens bevestigd wordt want ze ‘blijven niet bij de pakken’ zitten en stralen daardoor ‘zekerheid, vertrouwen en slagkracht’ uit.

We hebben tijd

Werknemers, klanten, ondernemers werken meer en meer van thuis uit. Digitaal. De cijfers bewijzen het: we surfen massaal op het internet.

Als onderneming moet je dus van je laten horen, communiceren en bereikbaar blijven. Blijf top of mind of verstevig je positie! Misschien levert dit niet meteen verkoop op, want de crisisonzekerheid houdt dit tegen, maar je verstevigt wel je positie.

Content met betrokkenheid is nu zeer belangrijk. Iedereen zit thuis en wil sterke content, personaliseer, actualiseer. Mensen hebben nu ze thuis zitten daar meer oog voor.

Hou je Google Analytics in de gaten en projecteer die op de ‘voor’ de crisis. Welke veranderingen zie je? Wanneer zijn de drukke momenten? Je zal nu al een verandering opmerken in het surfgedrag van de mensen.

e-Commerce

Het is nu tijd om in te zetten op je producten die je digitaal kan aanbieden. Deze transformatie moet je snel doorvoeren tijdens de economische luwte. Er is tijd om deze digitale switch te maken en je bent geen sitting duck die afwacht of de steunmaatregelen van de overheid je erdoor zullen sleuren. Je neemt immers zélf het initiatief en past je business strategie aan. Gebruik dus de crisis om je te ‘heruitvinden’.

Jij bent aan zet. Waar wacht je op?

Als expert in digitale transformatie kan ik je begeleiden, adviseren of je sparringpartner zijn. Contacteer me via info@yarlini.be en ik zal je gids zijn.