Succesvol ondernemen betekent elke dag de sprong wagen en is vaak het resultaat van jarenlang ploeteren. Toch is het zeker niet onmogelijk. Voldoende tijd nemen om goed na te denken bij sommige stappen kan je ongetwijfeld verder helpen om van jouw onderneming een succes te maken. Wij geven je alvast enkele tips mee!

 

1. Durf jezelf in vraag stellen

Een succesvol bedrijf is permanent in beweging. In het groeitraject van elke onderneming zijn er scharniermomenten waarin het tot een duidelijke breuk komt tussen wat je doet of altijd gedaan hebt en wat echt nodig is. Voor nieuwe problemen gebruiken bedrijven vaak oude ingeburgerde systemen en dat wringt. Bestrijd niet de symptomen, maar pak de oorzaak aan!

 

2. Werk doeltreffend ‘aan’ je bedrijf

Werken ‘aan’ je bedrijf is vooral doeltreffend als je openstaat voor verbetering en verandering. Hou jezelf en je bedrijf een spiegel voor en vertrek van daaruit. Waar wil je naartoe? Wat zijn jouw dromen en ambities? Maak dan met een klare kijk duidelijke keuzes, zodat je gefocust en doelgericht actie kan ondernemen.

 

3. Stap mee in de digitalisering

Als ondernemer kijk je vandaag tegen andere uitdagingen dan pakweg tien jaar geleden. De snelheid waarmee de technologie evolueert, is op zich een cruciale factor geworden in het zaken doen. Door de digitalisering ontstaan steeds meer kanalen om klanten te bereiken. Omnichannel is dus van cruciaal belang. Zorg er dus voor dat jouw website, social media en e-commerce platform goed op elkaar zijn afgesteld en maak zo de customer experience compleet.

 

4. Wees aandachtig voor trends, maar volg ze niets slaafs

M-commerce wordt dé trend van 2018. Het gebruik van mobiele devices voor online aankopen is aan een serieuze opmars bezig. In 2017 werd meer dan 38% van de transacties op mobiele devices voltooid. Grote ondernemingen zoals Bol.com springen dan ook massaal op de kar. Onze raad is: bekijk of dergelijke trends in jouw businessplan en omnichannel verhaal past.

 

5. Groeien als onderneming, betekent groeien als team

Als ondernemer of leidinggevende sleutel je mee aan de groei van je bedrijf.  Maar groeien doe je niet alleen. Daarom is belangrijk de juiste medewerkers te selecteren en op te leiden. Geef je werknemers de kans zich te ontwikkelen en hou ze on board. Zo kunnen ook zij de groei van jouw bedrijf ondersteunen.

 

6. Wees duurzaam in je aanpak

Duurzaam ondernemen betekent een visie ontwikkelen op lange termijn. Long-term investments, bijvoorbeeld op het gebied van productiviteit, efficiënt gebruik van digitalisering, perfectionering van werknemers, klantenbinding en kostenverlagingen kunnen in deze snel veranderende wereld het verschil maken.  Dit vraagt meer denkwerk en inspanning, maar het loont vaak echt de moeite.

 

7. Ontwikkel het potentieel in jezelf en je zaak in elke fase

Elk bedrijf is anders, wordt anders bestuurd en draagt andere bagage mee. Afhankelijk van de levensfase van je bedrijf en jouw traject heb je andere noden, wensen en verwachtingen. Maak daarom de juiste beslissingen op het juiste moment, zodat je het volledige potentieel van jezelf en je zaak kan benutten.