“Verandering is de enige constante binnen organisaties”, klinkt het vaak. In elke KMO is transformatie en verandering de orde van de dag. De grootste driver voor deze veranderingen zijn disrupties, technologische ontwikkelingen en voornamelijk de snelheid waarmee dit alles gebeurt. Iedereen meekrijgen is essentieel voor elke succesvolle verandering. En net hier knelt vaak het schoentje. Een gemiddeld verandertraject kent een faalpercentage van 70 tot 80%, voornamelijk omdat het draagvlak op de werkvloer ontbreekt. Effectief verandermanagement moet dan ook zorgvuldig gebeuren. Maar hoe begin je er aan? Je komt het hier te weten.

 

Bepaal de juiste strategie

Het uitzetten van de juiste strategie gaat gepaard met het nodige denkwerk. Wat wil je bereiken met je veranderstrategie? Hoe wil je de verandering managen? Op welke domeinen zal de transformatie van toepassing zijn? Tracht ook steeds een inschatting te maken van het effect dat de transformatie teweeg zal brengen. Eens je besluit is genomen en de aanpak vastligt, is het belangrijk een duidelijk plan op te stellen. Noteer stapsgewijs hoe je deze verandering wil aanpakken en stel een realistische actieplanning op. Deze voorbereiding is cruciaal voor effectief en succesvol verandermanagement.

 

Afbakenen van de verandering

De motivatie achter verandering is vaak een negatieve ervaring. Belemmeringen, frustraties of verlies wil je ombuigen tot vooruitgang en groei. Daarom is het in de praktijk altijd makkelijk om op te noemen wat je wél wilt veranderen. Maar kijk bij het afbakenen van de transformatie ook eens wat je expliciet niet wilt veranderen. Stel jezelf dus de vraag: waar houdt de gewenste verandering op? Zo kan je met een scherpe focus succesvol veranderen. Deze afbakening maakt de verandering ook behapbaar voor je werknemers, waardoor het draagvlak op de werkvloer groter wordt.

 

Creëer een gezamenlijk verhaal

Als mensen ergens een hekel aan hebben, dan zijn het wel veranderingen. Om weerstand te vermijden, is een goede communicatiestrategie van essentieel belang. Tracht daarom de transformatie zoveel mogelijk te kaderen. Creëer een gezamenlijk verhaal en motiveer waarom de verandering zo belangrijk is voor het bedrijf, maar ook voor de werknemers zelf. Communiceer duidelijk over wat deze veranderingen nu concreet zullen opleveren. Sta bovendien ook open voor vragen en eventuele kritiek. Zo krijgen je werknemers het gevoel dat ze worden gehoord  en zal de betrokkenheid toenemen. Want zonder een gezamenlijk verhaal of draagvlak is de verandering gedoemd om te mislukken.

 

Betrek je werknemers

Een van de meest voorkomende valkuilen bij verandermanagement is de top-down houding. Maak van de verandering geen project van experts, die gaan bedenken wat goed is voor iedereen. Laat medewerkers echt actief participeren. Bespreek daarom vooraf met je medewerkers de rollen en de vereisten voor de gewenste verandering. Vraag toewijding van je werknemers en maak helder wie waarvoor verantwoordelijk is. Zorg voor een goede en constante interactie met je werknemers. Gedeelde en oprechte betrokkenheid is belangrijk voor de mate van succes van uw verandering.

 

Stel je strategie bij

Verandermanagement heeft het onterechte imago esoterisch en ongrijpbaar te zijn. Gebruik daarom handige tools om geregeld te peilen wat de voortgang is van de verandering. Het assessment helpt bij het in kaart brengen van verschillen tussen locaties of afdelingen. Bovendien spits je met de informatie de veranderaanpak ook meer toe op die gebieden die meer aandacht verdienen. Meten is tenslotte weten.

 

Ben jij er klaar voor?

Heb je van het artikel iets opgestoken, maar zit je nog met vragen? Heb je nood aan een sparring partner of duurzame begeleiding om verandermanagement in jouw bedrijf te bewerkstelligen. Ben je op zoek naar handige tools om je verandering te managen? Laat het mij zeker weten!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik kijk er alvast naar uit!

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An