De wereld is volop in beweging en daarmee ook het ondernemerschap. Onze huidige bedrijfsomgeving evolueert permanent en neemt toe in complexiteit. Het beheersen van deze veranderingen is voor vele organisaties complex en een serieuze uitdaging. Om in de toekomst succesvol te blijven zijn andere tools,  andere vaardigheden en een andere manier van denken nodig. Een traditioneel business plan werkt niet meer. Het kan – en moet – anders: concreter, actiegerichter, sneller en visueler.

 

Uw business in kaart met het Business Model Canvas

Het Business Model Canvas geeft in één oogopslag aan hoe je business model eruit ziet en waar je kan innoveren. Door ermee te spelen, het te ontwerpen, te herontwerpen en te testen, ben je ook wendbaar in veranderende omstandigheden. Enkele kernprincipes op een rijtje.

 

Begrijp je onderneming

Als ondernemer heb je inzicht nodig in jouw business model. Op elk moment. Zowel bij falen als bij slagen. Hoe lopen je inkomsten, hoe geef je waarde aan je klant, wat zijn de sterktes en zwaktes van je onderneming,…? Dit en veel meer breng je in kaart aan de hand van het Business Model Canvas.

 

Weet welk probleem je nu écht voor de klant oplost

De overrompeling van informatie maakt dat klanten alleen die producten en diensten interessant vinden die een probleem voor hen oplossen. Te vaak maken we echter aannames over wat de klant wil, zonder het bij die klant te checken. Ga dus écht het gesprek aan met de klant en vraag naar de mogelijke meerwaarde van jouw onderneming.

 

Begrijp op welke trends jouw onderneming vaart

Klantgedrag verandert iedere dag als gevolg van o.a. de digitalisering. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in jouw omgeving? Is je business model hierop gebouwd en op voorbereid? Kijk om je heen en laat je niet verrassen!

 

Vorm een uitgesproken visie

Strategie is het maken van keuzes. Als ondernemer bepaal je een duidelijke ambitie en moet je weten wat je nu juist wil doen, en wat niet. Bedenk waarvoor je wil staan en wat je wil betekenen. Maak je visie visueel en zorg dat elke betrokkene weet wat je juist bedoelt.

 

Leer van andere modellen en experimenteer

Je hoeft niet creatief te zijn om nieuwe business modellen te bedenken: leer van nieuwe succesvolle business modellen in de markt en maak de vergelijking. De volgende stap is testen, testen, testen. De klant bepaalt uiteindelijk jouw beste model.

 

Aan de slag met jouw businessmodel?

Als partner in ambitie heeft Yarlini de missie om je op weg te helpen met jouw business plan en/of je gaandeweg bij te sturen waar nodig. Tijdens onze groeitrajecten voor ondernemers gaan we hier uitgebreid verder op in en afhankelijk van jouw levensfase leggen we een verschillende focus. De trajecten gaan van start in september.

Graag meer informatie?

Lees hier meer
Geef een seintje: ☎︎ 0471/314143
Of mail: ✉︎ an@yarlini.be

Dynamische ondernemersgroet,

handtekening-An