Zelfsturing op de werkvloer is helemaal van deze tijd. Bovendien zijn 80% van de werknemers, volgens een Europees onderzoek van de Allied Consultants Europe, wel te vinden voor meer autonomie en zelfsturing. Bij veel ondernemers en bedrijfsleiders breekt bij deze gedachte spontaan het angstzweet uit. Nochtans valt er wel wat voor te zeggen. Zelfsturende teams kunnen namelijk zeer voordelig zijn voor een bedrijf of organisatie in volle groei en ontwikkeling. Over welke voordelen spreken we dan en zijn ze effectief de moeite? Oordeel zelf.

 

Meer flexibiliteit

Organisaties moeten agile zijn en sneller reageren op ontwikkelingen in de markt. Het overkomt hen vaak dat bepaalde plannen al zijn achterhaald nog voor ze de markt halen, laat staan nog voor ze in een business plan zijn gegoten. De nood om flexibel te zijn en snel te reageren is dus groot. Te veel hiërarchie vormt daarbij een struikelblok. Hiërarchie beperkt het vrije denken en duurzame groei, zelfsturen doet net het omgekeerde.

 

Meer betrokkenheid

Werknemers vinden het fijn om deel uit te maken van een team. Een team zorgt namelijk voor geborgenheid, binding en creativiteit. Maar controle over de eigen werksfeer en (zelf)vertrouwen geeft nog meer voldoening. Autonomie versterkt de betrokkenheid, ontwikkelt het persoonlijk leiderschap en zorgt voor meer zin tot initiatief nemen. Deze mix van van eigenschappen vormen de ideale bodem voor innovatie, klantgerichtheid en commerciële kracht. Dat is in deze snelle tijd van ontwikkelingen een must.

 

Lager ziekteverzuim

The happier, the merrier. Tevreden werknemers betekent een lager ziekteverzuim. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die werken met zelfsturende teams het ziekteverzuim jaarlijks met 1 à 3% zien dalen. Al moet hier een kanttekening bij geplaatst worden. Zelfsturing verhoogt wel de kans op burn-outs. Hoe je dit kan vermijden, geven we je onderaan het artikel nog mee.

 

Meer klantgerichtheid

Een kleiner zelfsturend team kan veel beter en sneller inspelen op de klantenbehoefte. Zeker wanneer verschillende afdelingen bij elkaar worden gezet, zoals productie, sales, service, inkoop, logistiek. Elke afdeling vormt zo zijn “eigen bedrijfje”. Deze betrokkenheid zorgt voor een warm gevoel naar de klant toe en versterkt de klantenbinding.

 

Sleutel tot succes?

Zelfsturende teams hebben heel wat voordelen, maar de sleutel tot succes schuilt in het selecteren van de juiste mensen. Niet iedereen kan om met dergelijke mate van autonomie en zelfstandigheid of is stressbestendig genoeg om met zelfsturing om te kunnen. Welk profiel past nu het best bij mijn organisatie? En hoe maak ik mijn organisatie nu zelfsturend?

Ik help je graag verder! Contacteer mij en samen zoeken we naar het geschikte traject voor jou en je bedrijf.

Ik kijk er alvast naar uit!

handtekening-An